Browsing Research Centers by Issue Date
Now showing items 1-20 of 24
-
ارزش پیشگویی کنندگی عملکرد دانشجویان علوم پزشکی توسط هریک از معیارها و روشهای سنجش خصوصیات غیرشناختی: یک مرور نظام مند و فراتحلیل
(دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400)مقدمه: مهارتهای غیر شناختی نقش مهمی در موفقیت دانشجویان ایفا می کنند و می توانند پیامدهای مثبتی را در طول زندگی در بر داشته باشند. با این حال، نقش هر مهارت غیر شناختی در پیش بینی عملکرد دانشجویان پزشکی مشخص نیست. در این ... -
مقایسه شیوه های آموزش رفتار حرفه ای دستیاران در دانشگاههای ایران و جهان
(دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی؛ گروه آموزش پزشکی, 1401)چکیده مقدمه: پروفشنالیسم به استفاده عادتی و عاقلانه مهارت¬های ارتباطی، دانش، مهارت های عملی تکنیکی، استدلال بالینی، روحیات، ارزش ها و بازاندیشی در کارهای روزانه برای سودرسانی به شخص و جامعه ای که در آن خدمت می¬کنیم اطلاق ... -
ارزیابی هوش هیجانی و تعیین ارتباط مولفه های آن با یادگیری خودراهبر و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دندانپزشکی
(دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی؛ گروه آموزش پزشکی, 1401) -
بررسی و اولویت گذاری تاثیر ویژگیهای فردی مرتبط با تدریس اعضای هیات علمی در یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز
(دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی, 1402)مقدمه: در سال های اخیر موج جدیدی از رشد اقتصادی اجتماعی در سراسر جهان مطرح شده است. که رشد و توسعه در اقتصاد و اجتماع مرهون رشد و توسعه دانش به ویژه در سیستم آموزش عالی کشورها و به کارگیری آن است. توسعه اعضای هیات علمی ... -
تجمع خانوادگی رفتارهای پر خطر ترافیکی
(دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرکز تحقیقات, 1403)مقدمه و هدف: یک شیوه مهم برای کاهش و کنترل بیماری ها و حوادث، تمرکز بر شناسایی و کاهش عوامل خطر قابل تغییر از جمله رفتارهای پرخطر مرتبط است. علی رغم اینکه شیوع رفتارهای پر خطر و عوامل محیطی موثر بر بروز آن ها در مطالعات ... -
تبیین تجارب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از پیشرفت تحصیلی در آموزش حضوری و مجازی: یک مطالعه کیفی
(دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403)مقدمه: پیشرفت تحصیلی از مهم¬ترین معیارهایی است که در بررسی توانایی دانشجویان برای اتمام تحصیلات دانشگاهی و رسیدن به مرحله فارغ التحصیلی نقش قابل توجهی را ایفا می¬کند. دانشجویان رشته¬های علوم پزشکی بهعنوان دریافتکنندگان ... -
بررسی عوامل مؤثر برافت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان دکترای حرفهای دانشگاه
(دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی, 1403)هدف: افت تحصیلی یک از معضلات نظامهای آموزشی، خصوصاً دانشگاههای علوم پزشکی است که هزینههای مادی و معنوی زیادی را برای نظامهای آموزشی، خانواده، جامعه و خود فرد تحمیل میکند. شناسایی بهموقع عوامل مؤثر بر آن، خصوصاً از ... -
تحلیل کیفی آزمونهای چند گزینه ای گروه کودکان دانشکده دندانپزشکی تبریز در سالهای 1402 و 1403
(دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی, 1403)مقدمه: آزمونهای کتبی هسته مرکزی ارزشیابی دانشجویان علوم پزشکی را تشکیل میدهند. از این میان به خصوص آزمونهای چند گزینه ای (MCQs) بخاطر سهولت و عینیت در نمره دهی، بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.. از آنجایی که سوالات چندگزینه ... -
ارزیابی میزان دستیابی کارورزان به توانمندی های مورد انتظار دوره پزشکی عمومی در بخش های زنان و زایمان و کودکان از دیدگاه اساتید و دانشجویان مقطع کارورزی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
(دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی, 1403)مقدمه: تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد بر مبنای اصول آموزش پاسخگو از مهمترین وظایف دانشگاه-های علوم¬پزشکی است. باتوجه به اهمیت نقش مهارتی و حرفه ای پزشکان، وزارت¬ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سندی حداقل توانمندی¬های ... -
بررسي ارتباط خودکارآمدي تحصيلي ،يادگيري خود راهبر و سبک يادگيري با پيشرفت تحصيلي در دانشجويان پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تبريز
(دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403)دانشجويان به عنوان نيروي متفکر و خلاق جامعه از جايگاه ويژه اي برخوردار هستند. مطالعه در خصوص عوامل موثر با پيشرفت تحصيلي آنان، در راستاي يادگيري و افزايش آگاهي علمي اهميت زيادي دارد . مطالعه حاضر با هدف بررسي ارتباط ... -
تحلیل کمی و کیفی آزمونهای گروه های آموزشی علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نیمسال اول سال تحصیلی 1403-1402
(دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403)مقدمه: یکی از مهم ترین اهداف آموزش پزشکی، به حداقل رساندن خطاهای آزمون به منظور دستیابی به پایایی و روایی بالا است. تحلیل آزمونها برای آزمونهای مهم و سرنوشتساز علوم پزشکی که به جامعه پاسخگو هستند از درجه اهمیت بالاتری ... -
مقایسه تاثیر آموزش آناتومی به دو شیوه متداول و آموزش با استفاده از میز تشریح مجازی بر یادگیری دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
(دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403)مقدمه: آناتومی در آموزش پزشکی نقش اساسی دارد و دانش آموزان را قادر می سازد تا اندام ها را شناسایی و مکان یابی کنند. آموزش آن به شدت به مدل ها و اجساد متکی است، اما زیرساخت ها و تجهیزات ناکافی چالش هایی را ایجاد می کند. روش ... -
Predictive values of medical students’ performance by non- cognitive traits assessment criteria and methods: A systematic review and metha-analysis
(Tabriz University of Medical Sciencesو Medicl Education Department, 2021)Introduction: Non-cognitive traits are increasingly recognized as pivotal determinants of academic success and lifelong achievements. Despite their acknowledged significance, the precise role of non-cognitive traits in ... -
Evaluation of Emotional Inteligence in Dentistry Students and its Relationship with Self Directed Learning
(Tabriz University of Medical Sciences,Educational Development Center-Medical Education Department, 2022-09) -
Investigation and prioritization of effect of lecturers’ teaching - related characteristics on students learning in Tabriz University of Medical Sciences
(Tabriz University of Medical Sciencesو Medicl Education Department, 2023)Introduction In recent years, a new wave of socioeconomic growth has emerged around the world. The growth and development of the economy and society is due to the growth and development of knowledge, especially in the ... -
Comparison of the methods of teaching professional of assistants in universities of Iran and the world
(Tabriz University of Medical Sciences,Educational Development Center-Medical Education Department, 2023-01-18) -
Familial aggregation of traffic injury related risky behaviors
(Tabriz University of Medical Sciences، Research centers, 2024)Introduction and Objectives: A key approach to reducing and managing diseases and crashes is to focus on identifying and, minimizing modifiable risk factors including associated high-risk behaviors. Behavior represents the ... -
Factors affecting academic achievement in face-to-face and virtual education from the perspective of students of Tabriz University of Medical Sciences: A qualitative study
(Tabriz University of Medical Sciencesو Medicl Education Department, 2024)Introduction: Academic progress is one of the most important criteria in assessing students' ability to complete university studies and reach the graduation stage. Medical science students, as the main recipients of ... -
Factors affecting on academic failure from seniors’ viewpoints of professional doctoral students of Tabriz University of Medical Sciences
(Tabriz University of Medical Sciencesو Medicl Education Department, 2024)Objective: Academic failure is one of the problems of educational systems, especially universities of medical sciences, which imposes a lot of material and spiritual costs on educational systems, families, society, and the ... -
Qualitative analysis of multiple-choice tests held by the Pediatric department of the Tabriz Dental Faculty in 2023-2024
(Tabriz University of Medical Sciencesو Medicl Education Department, 2024)Introduction: written tests form the central core of evaluation of medical students. Among these, especially multiple choice questions (MCQs) are used more because of the objectivity in scoring. The quality of these ...