Show simple item record

dc.contributor.advisorخدایاری, رحیم
dc.contributor.authorکریم زاده, آرزو
dc.date.accessioned2025-02-03T09:45:20Z
dc.date.available2025-02-03T09:45:20Z
dc.date.issued1402/11/15en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/71608
dc.description.abstractچکیده مقدمه: برون¬سپاری خدمات یکی از استراتژی¬های کوچک¬سازی دولت است که در سال¬های اخیر در بخش سلامت مورد توجه قرار گرفته است. تحقیق در مورد برون¬سپاری بیمارستان با استفاده از رویکرد کیفی می¬تواند بینش عمیقی در مورد تصمیمات و شیوه¬های برون¬سپاری ارائه دهد. هدف: این مطالعه انگیزه¬ها، مزایای درک¬شده و موانع برون¬سپاری و راهکارهای اجرای موثر برون¬سپاری در بیمارستان¬های دولتی شهر تبریز را بررسی کرد. روش¬کار و مواد: این مطالعه کیفی اکتشافی با روش مصاحبه نیمه¬ساختار¬یافته در سال 1402 در بین مدیران بیمارستان¬های دولتی شهر تبریز انجام شد. با روش نمونه¬گیری هدفمند 14 مصاحبه عمیق با مدیران بیمارستان، مسئولین امور قرار¬داد¬ها و افرادی که در زمینه برون¬سپاری تجربه کافی داشتند، انجام شد. تحلیل داده¬ها با استفاده از روش تحلیل محتوا به وسیله نرم¬افزار MAXQDA-10 انجام شد. یافته¬ها: یافته¬ها در چهار بخش ارائه شد. سه موضوع اصلی شامل دلایل مالی، ساختاری و مدیریتی و فرایند ارائه خدمت به عنوان دلایل و انگیزه¬های اجرای برون¬سپاری بیمارستان از دیدگاه مشارکت¬کنندگان ظهور کرد. 5 مانع اصلی از قبیل قوانین و مقرارت، تضاد منافع، سیاست¬های سازمانی و مالی و موانع نگرشی و موانع مربوط به بخش خصوصی بر اجرای موثر برون¬سپاری تاثیر¬گذار هستند. در رابطه با مزایای درک¬شده، مدیران معتقد بودند که برون¬سپاری مزایایی هم برای بیمارستان و بیماران داشته است. درنهایت دو راهکار برون¬سازمانی و درون¬سازمانی برای اجرای موثر برون¬سپاری خدمات بیمارستان استخراج شد. نتیجه¬گیری: نتایج مطالعه حاضر برای اجرای موثر برون¬سپاری بیمارستان ارزشمند است. مدیران و سیاست¬گذاران با بهره¬گیری از این یافته¬ها می¬تواند تصمیمات اثربخشی در راستای اجرای موثر برون¬سپاری واحد¬های بیمارستان بگیرند. آن¬ها می¬توانند براساس دلایل و انگیزه¬های ارائه شده در جهت ارزیابی واحدها جهت برون¬سپاری اقدام کنند. همچنین با رفع موانع پیشنهادی و توجه به استراتژی¬های ارائه شده تصمیم درست و اثربخش در زمینه برون¬سپاری فعالیت¬های بیمارستان بگیرند. کلمات کلیدی: برون¬سپاری، بخش خصوصی، خرید خدمت، مشارکت بخش دولتی و خصوصی، بیمارستان¬های دولتیen_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز،دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکیen_US
dc.relation.isversionofhttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/71609en_US
dc.subjectبرون¬سپاریen_US
dc.subjectبخش خصوصیen_US
dc.subjectخرید خدمتen_US
dc.subjectمشارکت بخش دولتی و خصوصیen_US
dc.subjectبیمارستان¬های دولتیen_US
dc.titleبررسی تجربیات اجرای برون¬سپاری خدمات از دیدگاه مدیران بیمارستان¬های دولتی تبریز: یک مطالعه کیفی اکتشافیen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorقلی زاده, معصومه
dc.identifier.docno98پen_US
dc.identifier.callno98پen_US
dc.contributor.departmentگروه مدیریت و سیاستگذاریen_US
dc.description.disciplineمدیریت خدمات بهداشتیen_US
dc.description.degreeکارشناسی ارشدen_US
dc.citation.epage
dc.citation.epage


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record