نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorقریشی زاده, آرزو
dc.contributor.advisorملجائی, انسیه
dc.contributor.authorگل صنم لو, عذرا
dc.date.accessioned2022-03-06T09:41:14Z
dc.date.available2022-03-06T09:41:14Z
dc.date.issued1400en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/66264
dc.description.abstractمقدمه: در مقایسه با روش های مدیریت رفتاری و آموزش بهداشت دهان سنتی ، واقعیت مجازی VR)) با بازخورد های چند حسی ( بینایی، شنوایی و گاهی لمسی ) دارای مزایای بالقوه ای در دندانپزشکی می باشد. واقعیت مجازی پتانسیل های بسیاری را در زمینه های مختلف دندانپزشکی مانند کنترل درد و اضطراب و آموزش نشان داده است. هدف: اين مطالعه با هدف ارزيابي تأثير انواع مختلف واقعیت مجازی، شامل VR Immersive، VR Semi immersive و VR Non- immersive بر اضطراب، رفتار و وضعيت بهداشت دهان کودکان چهار تا شش ساله حین پروسه ی معمول دندانپزشکی انجام شد. مواد و روش ها: اين مطالعه شامل 60 کودک سالم در محدوده سنی 6-4 سال بود. کودکان فاقد هرگونه اختلال اضطرابی به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند که هر گروه شامل 15 کودک بود. مطالعه در 2 جلسه درمانی متوالی انجام پذیرفت. در جلسه ی نخست آموزش بهداشت دهانی در تمام گروه ها انجام گردید و شاخص پلاک محاسبه شد. دستورالعمل های آموزش بهداشت دهان با استفاده از Immersive VR (گروه I) ، immersive VR Semi (گروه II)، VR Non- immersive (گروه III) و Tell-show-do (گروه IV) انجام گردید.در جلسه دوم، ترمیم امالگام کلاس I یا II در مولر های شیری مندیبل بعد از تزریق بلاک عصب آلوئولار تحتانی در تمام گروه های مورد مطالعه با استفاده از Immersive VR ، immersive VR Semi ، VR Non- immersive VR و Tell-show-do انجام شد. طی این جلسه، سطح اضطراب کودک توسط پرسشنامه ی Faces version of the Modified Child Dental Anxiety Scale [MCDAS (f)] مورد سنجش قرار گرفت . همچنین رفتار کودک بر اساس مقیاس طبقه بندی رفتار فرانکل ثبت گردید. وضعیت بهداشت دهانی کودک در دو جلسه پیگیری به فاصله ی یک ماه با استفاده از شاخص پلاک مجددا ارزیابی گردید. يافته ها: اختلاف آماري معني داري در سن و جنسيت بين گروه ها وجود نداشت. بیشترین شيوع رفتار مثبت (004/0 = P) و کمترین سطح اضطراب (001/0< P) در گروه اول مشاهده شد و به دنبال آن به ترتیب در گروه های II ، III و IV مشاهده گردید. با اینکه شاخص پلاک نشانگر روند کاهش یافته در مقادیر پلاک در تمام گروه ها بین جلسات بود (001/0< P)، اما اختلاف معنی داری در مقادیر شاخص پلاک بین چهار گروه وجودنداشت (205/0 = P). نتيجه گيري: اين مطالعه شواهدي مبنی بر تأثير مفيد انواع مختلف VR بر اضطراب و رفتار ارائه مي دهد.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز. دانشکده دندانپزشکیen_US
dc.relation.isversionofhttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/66265
dc.subjectواقعیت مجازی، اضطراب، رفتار، آموزش بهداشتen_US
dc.titleچگونگی تاثیر سطوح مختلف واقعیت مجازی بر اضطراب، رفتار و وضعیت بهداشت دهانی کودکان پیش دبستانیen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorاصل امین آبادی, ناصر
dc.identifier.docno603711en_US
dc.identifier.callno66596*en_US
dc.contributor.departmentدندانپزشکی کودکانen_US
dc.description.disciplineدندانپزشکی کودکانen_US
dc.description.degreeدکترای تخصصی دندانپزشکیen_US
dc.citation.reviewerعرفان پرست, لیلا
dc.citation.reviewerوفایی, علی
dc.citation.reviewerاقوامی, مارال
dc.citation.reviewerسهرابی, آذین
dc.citation.reviewerکچویی, مژگان
dc.citation.reviewerابراهیم ادهمی, ضیا


فایلهای درون آیتم

فایلهاسایزفرمتنمایش

هیچ فایل مرتبطی وجود ندارد

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم