• English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Dentistry
  • Theses(D)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

چگونگی تاثیر سطوح مختلف واقعیت مجازی بر اضطراب، رفتار و وضعیت بهداشت دهانی کودکان پیش دبستانی

Thumbnail
Date
1400
Author
گل صنم لو, عذرا
Metadata
Show full item record
Abstract
مقدمه: در مقایسه با روش های مدیریت رفتاری و آموزش بهداشت دهان سنتی ، واقعیت مجازی VR)) با بازخورد های چند حسی ( بینایی، شنوایی و گاهی لمسی ) دارای مزایای بالقوه ای در دندانپزشکی می باشد. واقعیت مجازی پتانسیل های بسیاری را در زمینه های مختلف دندانپزشکی مانند کنترل درد و اضطراب و آموزش نشان داده است. هدف: اين مطالعه با هدف ارزيابي تأثير انواع مختلف واقعیت مجازی، شامل VR Immersive، VR Semi immersive و VR Non- immersive بر اضطراب، رفتار و وضعيت بهداشت دهان کودکان چهار تا شش ساله حین پروسه ی معمول دندانپزشکی انجام شد. مواد و روش ها: اين مطالعه شامل 60 کودک سالم در محدوده سنی 6-4 سال بود. کودکان فاقد هرگونه اختلال اضطرابی به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند که هر گروه شامل 15 کودک بود. مطالعه در 2 جلسه درمانی متوالی انجام پذیرفت. در جلسه ی نخست آموزش بهداشت دهانی در تمام گروه ها انجام گردید و شاخص پلاک محاسبه شد. دستورالعمل های آموزش بهداشت دهان با استفاده از Immersive VR (گروه I) ، immersive VR Semi (گروه II)، VR Non- immersive (گروه III) و Tell-show-do (گروه IV) انجام گردید.در جلسه دوم، ترمیم امالگام کلاس I یا II در مولر های شیری مندیبل بعد از تزریق بلاک عصب آلوئولار تحتانی در تمام گروه های مورد مطالعه با استفاده از Immersive VR ، immersive VR Semi ، VR Non- immersive VR و Tell-show-do انجام شد. طی این جلسه، سطح اضطراب کودک توسط پرسشنامه ی Faces version of the Modified Child Dental Anxiety Scale [MCDAS (f)] مورد سنجش قرار گرفت . همچنین رفتار کودک بر اساس مقیاس طبقه بندی رفتار فرانکل ثبت گردید. وضعیت بهداشت دهانی کودک در دو جلسه پیگیری به فاصله ی یک ماه با استفاده از شاخص پلاک مجددا ارزیابی گردید. يافته ها: اختلاف آماري معني داري در سن و جنسيت بين گروه ها وجود نداشت. بیشترین شيوع رفتار مثبت (004/0 = P) و کمترین سطح اضطراب (001/0< P) در گروه اول مشاهده شد و به دنبال آن به ترتیب در گروه های II ، III و IV مشاهده گردید. با اینکه شاخص پلاک نشانگر روند کاهش یافته در مقادیر پلاک در تمام گروه ها بین جلسات بود (001/0< P)، اما اختلاف معنی داری در مقادیر شاخص پلاک بین چهار گروه وجودنداشت (205/0 = P). نتيجه گيري: اين مطالعه شواهدي مبنی بر تأثير مفيد انواع مختلف VR بر اضطراب و رفتار ارائه مي دهد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/66264
Collections
  • Theses(D)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV