چگونگی تاثیر سطوح مختلف واقعیت مجازی بر اضطراب، رفتار و وضعیت بهداشت دهانی کودکان پیش دبستانی
چکیده
مقدمه: در مقایسه با روش های مدیریت رفتاری و آموزش بهداشت دهان سنتی ، واقعیت مجازی VR)) با بازخورد های چند حسی ( بینایی، شنوایی و گاهی لمسی ) دارای مزایای بالقوه ای در دندانپزشکی می باشد. واقعیت مجازی پتانسیل های بسیاری را در زمینه های مختلف دندانپزشکی مانند کنترل درد و اضطراب و آموزش نشان داده است.
هدف: اين مطالعه با هدف ارزيابي تأثير انواع مختلف واقعیت مجازی، شامل VR Immersive، VR Semi immersive و VR Non- immersive بر اضطراب، رفتار و وضعيت بهداشت دهان کودکان چهار تا شش ساله حین پروسه ی معمول دندانپزشکی انجام شد.
مواد و روش ها: اين مطالعه شامل 60 کودک سالم در محدوده سنی 6-4 سال بود. کودکان فاقد هرگونه اختلال اضطرابی به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند که هر گروه شامل 15 کودک بود. مطالعه در 2 جلسه درمانی متوالی انجام پذیرفت. در جلسه ی نخست آموزش بهداشت دهانی در تمام گروه ها انجام گردید و شاخص پلاک محاسبه شد. دستورالعمل های آموزش بهداشت دهان با استفاده از Immersive VR (گروه I) ، immersive VR Semi (گروه II)، VR Non- immersive (گروه III) و Tell-show-do (گروه IV) انجام گردید.در جلسه دوم، ترمیم امالگام کلاس I یا II در مولر های شیری مندیبل بعد از تزریق بلاک عصب آلوئولار تحتانی در تمام گروه های مورد مطالعه با استفاده از Immersive VR ، immersive VR Semi ، VR Non- immersive VR و Tell-show-do انجام شد. طی این جلسه، سطح اضطراب کودک توسط پرسشنامه ی Faces version of the Modified Child Dental Anxiety Scale [MCDAS (f)] مورد سنجش قرار گرفت . همچنین رفتار کودک بر اساس مقیاس طبقه بندی رفتار فرانکل ثبت گردید. وضعیت بهداشت دهانی کودک در دو جلسه پیگیری به فاصله ی یک ماه با استفاده از شاخص پلاک مجددا ارزیابی گردید.
يافته ها: اختلاف آماري معني داري در سن و جنسيت بين گروه ها وجود نداشت. بیشترین شيوع رفتار مثبت (004/0 = P) و کمترین سطح اضطراب (001/0< P) در گروه اول مشاهده شد و به دنبال آن به ترتیب در گروه های II ، III و IV مشاهده گردید. با اینکه شاخص پلاک نشانگر روند کاهش یافته در مقادیر پلاک در تمام گروه ها بین جلسات بود (001/0< P)، اما اختلاف معنی داری در مقادیر شاخص پلاک بین چهار گروه وجودنداشت (205/0 = P).
نتيجه گيري: اين مطالعه شواهدي مبنی بر تأثير مفيد انواع مختلف VR بر اضطراب و رفتار ارائه مي دهد.