dc.contributor.advisor | قریشی زاده, آرزو | |
dc.contributor.advisor | ملجائی, انسیه | |
dc.contributor.author | گل صنم لو, عذرا | |
dc.date.accessioned | 2022-03-06T09:41:14Z | |
dc.date.available | 2022-03-06T09:41:14Z | |
dc.date.issued | 1400 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/66264 | |
dc.description.abstract | مقدمه: در مقایسه با روش های مدیریت رفتاری و آموزش بهداشت دهان سنتی ، واقعیت مجازی VR)) با بازخورد های چند حسی ( بینایی، شنوایی و گاهی لمسی ) دارای مزایای بالقوه ای در دندانپزشکی می باشد. واقعیت مجازی پتانسیل های بسیاری را در زمینه های مختلف دندانپزشکی مانند کنترل درد و اضطراب و آموزش نشان داده است.
هدف: اين مطالعه با هدف ارزيابي تأثير انواع مختلف واقعیت مجازی، شامل VR Immersive، VR Semi immersive و VR Non- immersive بر اضطراب، رفتار و وضعيت بهداشت دهان کودکان چهار تا شش ساله حین پروسه ی معمول دندانپزشکی انجام شد.
مواد و روش ها: اين مطالعه شامل 60 کودک سالم در محدوده سنی 6-4 سال بود. کودکان فاقد هرگونه اختلال اضطرابی به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند که هر گروه شامل 15 کودک بود. مطالعه در 2 جلسه درمانی متوالی انجام پذیرفت. در جلسه ی نخست آموزش بهداشت دهانی در تمام گروه ها انجام گردید و شاخص پلاک محاسبه شد. دستورالعمل های آموزش بهداشت دهان با استفاده از Immersive VR (گروه I) ، immersive VR Semi (گروه II)، VR Non- immersive (گروه III) و Tell-show-do (گروه IV) انجام گردید.در جلسه دوم، ترمیم امالگام کلاس I یا II در مولر های شیری مندیبل بعد از تزریق بلاک عصب آلوئولار تحتانی در تمام گروه های مورد مطالعه با استفاده از Immersive VR ، immersive VR Semi ، VR Non- immersive VR و Tell-show-do انجام شد. طی این جلسه، سطح اضطراب کودک توسط پرسشنامه ی Faces version of the Modified Child Dental Anxiety Scale [MCDAS (f)] مورد سنجش قرار گرفت . همچنین رفتار کودک بر اساس مقیاس طبقه بندی رفتار فرانکل ثبت گردید. وضعیت بهداشت دهانی کودک در دو جلسه پیگیری به فاصله ی یک ماه با استفاده از شاخص پلاک مجددا ارزیابی گردید.
يافته ها: اختلاف آماري معني داري در سن و جنسيت بين گروه ها وجود نداشت. بیشترین شيوع رفتار مثبت (004/0 = P) و کمترین سطح اضطراب (001/0< P) در گروه اول مشاهده شد و به دنبال آن به ترتیب در گروه های II ، III و IV مشاهده گردید. با اینکه شاخص پلاک نشانگر روند کاهش یافته در مقادیر پلاک در تمام گروه ها بین جلسات بود (001/0< P)، اما اختلاف معنی داری در مقادیر شاخص پلاک بین چهار گروه وجودنداشت (205/0 = P).
نتيجه گيري: اين مطالعه شواهدي مبنی بر تأثير مفيد انواع مختلف VR بر اضطراب و رفتار ارائه مي دهد. | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز. دانشکده دندانپزشکی | en_US |
dc.relation.isversionof | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/66265 | |
dc.subject | واقعیت مجازی، اضطراب، رفتار، آموزش بهداشت | en_US |
dc.title | چگونگی تاثیر سطوح مختلف واقعیت مجازی بر اضطراب، رفتار و وضعیت بهداشت دهانی کودکان پیش دبستانی | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | اصل امین آبادی, ناصر | |
dc.identifier.docno | 603711 | en_US |
dc.identifier.callno | 66596* | en_US |
dc.contributor.department | دندانپزشکی کودکان | en_US |
dc.description.discipline | دندانپزشکی کودکان | en_US |
dc.description.degree | دکترای تخصصی دندانپزشکی | en_US |
dc.citation.reviewer | عرفان پرست, لیلا | |
dc.citation.reviewer | وفایی, علی | |
dc.citation.reviewer | اقوامی, مارال | |
dc.citation.reviewer | سهرابی, آذین | |
dc.citation.reviewer | کچویی, مژگان | |
dc.citation.reviewer | ابراهیم ادهمی, ضیا | |