نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorقلی پور, کمال
dc.contributor.authorاشرفی, فریده
dc.date.accessioned2021-07-20T07:24:27Z
dc.date.available2021-07-20T07:24:27Z
dc.date.issued1395/12/25en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/64715
dc.description.abstractچکیده: زمینه و هدف: کیفیت مشتری(Costumer Quality) به ویژگی های گیرنده ی خدمت یا مشتری توجه دارد و به دانش، مهارت، اعتماد و اطمینان وی مرتبط می شود که بطور فعال با تیم سلامت در اتخاذ تصمیمات صحیح، انجام فعالیت های مناسب و تغییر محیط خود و رفتارهای مرتبط به سلامت همکاری می کنند. در مطالعه حاضر کیفیت مشتری در مراقبت های ارائه شده به بیماران نارسایی مزمن کلیوی استفاده کننده از خدمات همودیالیز مورد بررسی قرار گرفته است. مواد و روش کار: این مطالعه یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که بر روی بیماران نارسایی مزمن کلیوی مراجعه کننده به مراکز همودیالیزی بیمارستان های عمومی موجود در شهر تبریز در سال 1395 انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه 19 سوالی کیفیت مشتری (CQMH_CQ) استفاده شد. مشارکت کنندگان بر اساس نمره کیفیت مشتری خود در یکی از چهار مرحله ی: 1) اعتقاد به اهمیت نقش بیماردر روند درمان 2) داشتن اعتماد به نفس و دانش کافی برای انجام اقدامات لازم 3) مشارکت و اقدام فعال 4) تداوم و روند مراقبت در شرایط بحرانی و استرس تقسیم بندی شدند. برای مقایسه نمره کیفیت مشتری بر اساس متغییرهای کیفی از آزمون تی مستقل و ANOVA استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار 19spss استفاده گردید. یافته ها: بر اساس یافته ها ی مطالعه میانگین نمره کیفیت مشتری در بین بیماران نارسایی مزمن کلیه تحت همودیالیز 73٫83بود. بر اساس نتایج مطالعه مشخص گردید که کلیه شرکت کنندگان در مطالعه این اعتقاد و باور را داشته اند که مسئول حفظ و ارتقای سلامتی خودشان هستند و تنها (30٫5)% از بیماران نارسایی مزمن کلیه تحت همودیالیز توانایی استمرار مراقبت ها در شرایط سخت و تحت استرس را داشتند. نتیجه گیری : کیفیت مشتری در بیماران نارسایی کلیه تحت همودیالیز در سطح متوسط قرار دارد و تنها بخش محدودی از مشارکت کنندگان می توانستند در شرایط بحرانی و استرس در روند مراقبت تداوم مشارکت داشته باشند. از این رو ارتقای توان خودمدیریتی و اعتماد به نفش بیماران استفاده کننده از خدمات همودیالیز از طریق مشارکت دادن آنها در فرایند مراقبت باید بعنوان یک برنامه اولویت دار در سیستم سلامت مطرح شود.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز،دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکیen_US
dc.relation.isversionoffaen_US
dc.subjectکیفیت مشتری، نارسایی مزمن کلیوی، همودیالیز، خود مراقبتی، توانمندسازی، مشارکتen_US
dc.titleبررسی کیفیت مشتری بیماران نارسایی مزمن کلیه استفاده کننده از خدمات همودیالیز در بیمارستان های شهر تبریز در سال1395en_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorتبریزی, جعفر صادق
dc.contributor.departmentمدیریتen_US
dc.description.disciplineمدیریت خدمات بهداشتی و درمانیen_US
dc.description.degreeکارشناسیen_US


فایلهای درون آیتم

Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم