• English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • Persian 
    • English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • ورود
مشاهده آیتم 
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Pharmacy
  • Theses(P)
  • مشاهده آیتم
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Pharmacy
  • Theses(P)
  • مشاهده آیتم
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی کیفیت برندهای مختلف قرص آملودیپین موجود در بازار دارویی ایران با استفاده از تست های برون تنی بر اساس 41 USP

Thumbnail
نمایش/بازکردن
Reza Ghorbani.pdf (2.516Mb)
تاریخ
1399
نویسنده
قربانی, رضا
Metadata
نمایش پرونده کامل آیتم
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر نوعی مطالعه کنترل کیفی دارو بعد از ورود به بازار می باشد که به بررسی خصوصیات فیزیکوشیمیایی فرآورده های قرص آملودییپن موجود در بازاردارویی ایران میپردازد. آملودیپین داروی ضد فشار خون بالا و از دسته ی کلسیم کانال بلاکر دی هدروپیریدینی است که با ممانعت‌ از ورود کلسیم‌ به‌ داخل‌ سلول‌ها از غشای‌ سلولی‌ عمل‌ می‌کند و به‌ کاهش‌ مقدار کلسیم‌ در سلول‌های‌ قلب‌ و رگ‌های‌ خونی‌ و کاهش‌ ضربان‌ قلب‌ و گشادی رگ‌ها منجر می‌گردد. فشار خون‌ کاهش و جریان‌ خون‌ افزایش‌ می‌یابد و بار کاری‌ قلب‌ کاهش‌ پیدا می‌کند. هدف: بررسی کیفیت برندهای مختلف قرص آملودیپین موجود در بازار دارویی ایران با استفاده از تست های برون تنی طبق USP 41 مواد و روش ها: چهار برند از قرص آملودیپین شامل دو برند خارجی و دو برند داخلی انتخاب و خصوصیات فیزیکوشیمیایی آنها از لحاظ مقدار و یکنواختی توزیع ماده موثره، دزنتگراسیون، انحلال، سختی، فرسایش و تغییرات میانگین وزنی طبق فارماکوپه USP مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته ها: تغییرات میانگین وزنی تمام محصولات زیر 5% و در محدوده مناسب بود، همه محصولات در زمان 30 دقیقه کاملا دزنتگره شدند. سختی تمام فراورده ها جز یک فرآورده داخلی (برند A) در محدوده مناسب بود و میزان فرسایش همه فراورده ها زیر 1% بود. مقدار ماده موثره موجود در تمامی محصولات مورد بررسی در محدوده مناسب (90 – 110%) بود. در تست انحلال همه محصولات جز برند A میزان انحلال بالاتر از 80% (Q+5%) داشتند و یکنواختی محتوای همه برندها بجز برند D استاندارد بود.همچنین در هیچ یک از محصولات، لاکتوز بعنوان یک اکسپیان مشهود به اینترکشن با داروی آملودیپین موجود نبود. نتیجه گیری: طبق نتایج بدست آمده، برندهای A و D حداقل در یکی از تست های سختی، انحلال و یکنواختی محتوای دارو استاندارد لازم را نداشتند اما برندهای B و C مقبولیت لازم را داشتند؛ لذا کنترل مستمر در پروسه ساخت و بررسی های دقیق محصولات نهایی برای برندهای A و D لازم می باشد.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/63255
Collections
  • Theses(P)

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

مرور

همه مخزنجامعه ها و مجموعه هابراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوعاین مجموعهبراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوع

حساب من

ورودثبت نام

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV