Show simple item record

dc.contributor.authorقربانی, رضا
dc.date.accessioned2021-01-11T05:05:55Z
dc.date.available2021-01-11T05:05:55Z
dc.date.issued1399en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/63255
dc.description.abstractمقدمه: پژوهش حاضر نوعی مطالعه کنترل کیفی دارو بعد از ورود به بازار می باشد که به بررسی خصوصیات فیزیکوشیمیایی فرآورده های قرص آملودییپن موجود در بازاردارویی ایران میپردازد. آملودیپین داروی ضد فشار خون بالا و از دسته ی کلسیم کانال بلاکر دی هدروپیریدینی است که با ممانعت‌ از ورود کلسیم‌ به‌ داخل‌ سلول‌ها از غشای‌ سلولی‌ عمل‌ می‌کند و به‌ کاهش‌ مقدار کلسیم‌ در سلول‌های‌ قلب‌ و رگ‌های‌ خونی‌ و کاهش‌ ضربان‌ قلب‌ و گشادی رگ‌ها منجر می‌گردد. فشار خون‌ کاهش و جریان‌ خون‌ افزایش‌ می‌یابد و بار کاری‌ قلب‌ کاهش‌ پیدا می‌کند. هدف: بررسی کیفیت برندهای مختلف قرص آملودیپین موجود در بازار دارویی ایران با استفاده از تست های برون تنی طبق USP 41 مواد و روش ها: چهار برند از قرص آملودیپین شامل دو برند خارجی و دو برند داخلی انتخاب و خصوصیات فیزیکوشیمیایی آنها از لحاظ مقدار و یکنواختی توزیع ماده موثره، دزنتگراسیون، انحلال، سختی، فرسایش و تغییرات میانگین وزنی طبق فارماکوپه USP مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته ها: تغییرات میانگین وزنی تمام محصولات زیر 5% و در محدوده مناسب بود، همه محصولات در زمان 30 دقیقه کاملا دزنتگره شدند. سختی تمام فراورده ها جز یک فرآورده داخلی (برند A) در محدوده مناسب بود و میزان فرسایش همه فراورده ها زیر 1% بود. مقدار ماده موثره موجود در تمامی محصولات مورد بررسی در محدوده مناسب (90 – 110%) بود. در تست انحلال همه محصولات جز برند A میزان انحلال بالاتر از 80% (Q+5%) داشتند و یکنواختی محتوای همه برندها بجز برند D استاندارد بود.همچنین در هیچ یک از محصولات، لاکتوز بعنوان یک اکسپیان مشهود به اینترکشن با داروی آملودیپین موجود نبود. نتیجه گیری: طبق نتایج بدست آمده، برندهای A و D حداقل در یکی از تست های سختی، انحلال و یکنواختی محتوای دارو استاندارد لازم را نداشتند اما برندهای B و C مقبولیت لازم را داشتند؛ لذا کنترل مستمر در پروسه ساخت و بررسی های دقیق محصولات نهایی برای برندهای A و D لازم می باشد.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده داروسازیen_US
dc.subjectتستهای برون تنیen_US
dc.subjectخصوصیات فیزیکوشیمیاییen_US
dc.subjectکنترل کیفیت دارو پس از ورود به بازارen_US
dc.subjectقرص آملودیپینen_US
dc.titleبررسی کیفیت برندهای مختلف قرص آملودیپین موجود در بازار دارویی ایران با استفاده از تست های برون تنی بر اساس 41 USPen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorمنجم زاده, فرناز
dc.identifier.callno4012en_US
dc.description.disciplineداروسازیen_US
dc.description.degreeدکترای عمومیen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record