dc.contributor.advisor | گلجاریان, سکینه | |
dc.contributor.advisor | سربخش, پروین | |
dc.contributor.author | پارسا مبارکی, فاطمه | |
dc.date.accessioned | 2019-12-22T08:11:21Z | |
dc.date.available | 2019-12-22T08:11:21Z | |
dc.date.issued | 1398 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/61160 | |
dc.description.abstract | چکیده: معرفی: استرس تحصیلی یکی از مشکلات رایج در میان دانشجویان پرستاری است. شادکامی و سلامت معنوی در دانشجویان ارتباط معکوسی با میزان استرس آنها دارد. رفلکسولوژی یکی از روش های طب مکمل است. رفلکسولوژی محدودیت زمانی، مکانی و اقتصادی ندارد و یک روش آسان و قابل یادگیری است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر رفلکسولوژی بر شادکامی، سلامت معنوی و استرس تحصیلی دانشجویان دختر پرستاری ساکن خوابگاه است.
روش کار: این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی بر روی 92 نفر از دانشجویان دختر پرستاری ساکن خوابگاه کوثر انجام گردید که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس به طور تصادفی به سه گروه مداخله (n=33)، درمان نما (n=29) و کنترل (n=30) تقسیم شدند. از پرسشنامه شادکامی آکسفورد، سلامت معنوی پالوتزیان و الیسون و استرس تحصیلی R. Bala i Rao جهت سنجش متغیر های شادکامی، سلامت معنوی و استرس تحصیلی دانشجویان قبل و بعد از مداخله استفاده شد. رفلکسولوژی در گروه مداخله، ماساژ ساده بدون فشردن نقاط استاندارد رفلکسولوژی در گروه درمان نما صورت گرفت. آنالیز داده ها توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه، ANOVA، ANCOVA، آنالیز کوواریانس، تی زوجی، آزمون دقیق فیشر و آزمون تعقیبی Bonferoni انجام شد.
نتایج: در بررسی تاثیر رفلکسولوژی بر استرس تحصیلی در مقایسه ی درون گروهی نتایج آماری معنی داری بر کاهش استرس تحصیلی در گروه رفلکسولوژی مشاهده شد (P < 0.05). با این حال در مقایسه ی بین گروهی تفاوت معنی دار نبود(P > 0.05). همچنین نتایج آماری تفاوت معنی داری را در سلامت معنوی دانشجویان در گروه رفلکسولوژی و ماساژ عمومی نشان داد P < 0.05) ). در بررسی تاثیر رفلکسولوژی بر شادکامی تفاوت معنی داری مشاهده نشد (P > 0.05).
نتیجه گیری: رفلکسولوژی کف پا به عنوان یک مداخله ی پرستاری غیر تهاجمی که بر کاهش استرس تحصیلی دانشجویان موثر است می توان در کوریکولوم آموزشی دانشجویان پرستاری گنجاند و انجام مطالعات وسیع تر جهت بررسی تاثیر رفلکسولوژی بر سلامت معنوی و شادکامی توصیه می شود. | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی | en_US |
dc.subject | کلید واژه ها: رفلکسولوژی، دانشجوی پرستاری، شادکامی، سلامت معنوی، استرس تحصیلی | en_US |
dc.title | تاثیر رفلکسولوژی بر شادکامی، سلامت معنوی و استرس تحصیلی در دانشجویان دختر پرستاری ساکن خوابگاه: کارآزمایی بالینی تصادفی شده | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | سیدرسولی, آلهه | |
dc.contributor.supervisor | جبارزاده تبریزی, فرانک | |
dc.identifier.docno | 789 | en_US |
dc.identifier.callno | پ789 | en_US |
dc.contributor.department | پرستاری | en_US |
dc.description.discipline | پرستاری: داخلی- جراحی | en_US |
dc.description.degree | فوق لیسانس | en_US |