• English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تاثیر رفلکسولوژی بر شادکامی، سلامت معنوی و استرس تحصیلی در دانشجویان دختر پرستاری ساکن خوابگاه: کارآزمایی بالینی تصادفی شده

Thumbnail
View/Open
پ789 پایاننامه فاطمه پارسا مبارکی.pdf (2.673Mb)
مجوز انتشار فاطمه مبارکی.jpg (905.7Kb)
Date
1398
Author
پارسا مبارکی, فاطمه
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: معرفی: استرس تحصیلی یکی از مشکلات رایج در میان دانشجویان پرستاری است. شادکامی و سلامت معنوی در دانشجویان ارتباط معکوسی با میزان استرس آنها دارد. رفلکسولوژی یکی از روش های طب مکمل است. رفلکسولوژی محدودیت زمانی، مکانی و اقتصادی ندارد و یک روش آسان و قابل یادگیری است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر رفلکسولوژی بر شادکامی، سلامت معنوی و استرس تحصیلی دانشجویان دختر پرستاری ساکن خوابگاه است. روش کار: این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی بر روی 92 نفر از دانشجویان دختر پرستاری ساکن خوابگاه کوثر انجام گردید که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس به طور تصادفی به سه گروه مداخله (n=33)، درمان نما (n=29) و کنترل (n=30) تقسیم شدند. از پرسشنامه شادکامی آکسفورد، سلامت معنوی پالوتزیان و الیسون و استرس تحصیلی R. Bala i Rao جهت سنجش متغیر های شادکامی، سلامت معنوی و استرس تحصیلی دانشجویان قبل و بعد از مداخله استفاده شد. رفلکسولوژی در گروه مداخله، ماساژ ساده بدون فشردن نقاط استاندارد رفلکسولوژی در گروه درمان نما صورت گرفت. آنالیز داده ها توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه، ANOVA، ANCOVA، آنالیز کوواریانس، تی زوجی، آزمون دقیق فیشر و آزمون تعقیبی Bonferoni انجام شد. نتایج: در بررسی تاثیر رفلکسولوژی بر استرس تحصیلی در مقایسه ی درون گروهی نتایج آماری معنی داری بر کاهش استرس تحصیلی در گروه رفلکسولوژی مشاهده شد (P < 0.05). با این حال در مقایسه ی بین گروهی تفاوت معنی دار نبود(P > 0.05). همچنین نتایج آماری تفاوت معنی داری را در سلامت معنوی دانشجویان در گروه رفلکسولوژی و ماساژ عمومی نشان داد P < 0.05) ). در بررسی تاثیر رفلکسولوژی بر شادکامی تفاوت معنی داری مشاهده نشد (P > 0.05). نتیجه گیری: رفلکسولوژی کف پا به عنوان یک مداخله ی پرستاری غیر تهاجمی که بر کاهش استرس تحصیلی دانشجویان موثر است می توان در کوریکولوم آموزشی دانشجویان پرستاری گنجاند و انجام مطالعات وسیع تر جهت بررسی تاثیر رفلکسولوژی بر سلامت معنوی و شادکامی توصیه می شود.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/61160
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV