مقایسه تأثیر آموزش مجازی مبتنی بر تلگرام و آموزش حضوری بر کنترل بیماری و کیفیت زندگی نوجوانان مبتلابه آسم شدید و متوسط: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شاهددار
چکیده
چکیده:
زمینه و هدف: آسم شایعترین بیماری مزمن دوران کودکی است که عوارض زیادی بر ابعاد جسمی، ذهنی، رشد اجتماعی و تکامل کودکان بر جای
گذاشته و علاوه بر هزینه اقتصادی ناشی از بیماری و کیفیت زندگی را در شرایط بحرانی قرار می دهد. این مطالعه باهدف مقایسه ی تأثیر آموزش مجازی مبتنی بر تلگرام و آموزش حضوری بر کنترل آسم و کیفیت زندگی نوجوانان مبتلابه آسم شدید و متوسط انجامگرفته است.
روش بررسی: این کارآزمایی بالینی تصادفی شاهددار با مشارکت 60 نوجوان 19-12 ساله انجام شد. افراد بهطور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. پرسشنامه های دموگرافیک، کنترل آسم، کیفیت زندگی کودکان مبتلابه آسم، خودکارآمدی و استرس درک شده کوهن قبل از مداخله و پنج هفته بعد از مداخله، توسط نوجوانان در هر دو گروه تکمیل گردید.آموزش در گروه کنترل بهصورت حضوری و در گروه مداخله بهصورت مجازی مبتنی بر تلگرام با محتوای آموزشی یکسان صورت گرفت. جهت تجزیهوتحلیل داده ها از نرمافزار SPSS version 21 و از آزمون های t زوجی، t مستقل، آنالیز کوواریانس، من ویتنی و کای اسکوئر استفاده شد.
یافته ها: نمره کنترل آسم، کیفیت زندگی ، خودکارآمدی و استرس در دو گروه قبل از انجام مداخله همسان بود. همچنین این نمره در هر دو گروه بعد از انجام مداخله افزایش داشته است (05/0>p). بر اساس نتایج آنالیزکواریانس با کنترل نمره کنترل آسم، کیفیت زندگی، خودکارآمدی و استرس افراد در قبل از مداخله، مشاهده شد که تفاوت آماری معنی داری بین میانگین افزایش نمره کیفیت زندگی دو گروه بعد از مداخله، وجود ندارد (05/0 <p).
نتیجه گیری: پرستاران کودکان می توانند با ارائه آموزش حضوری و مبتنی بر تلگرام در جهت کنترل بهتر آسم، افزایش خودکارآمدی، کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی نوجوانان مبتلابه آسم و حمایت از سلامت و رفاه نوجوانان مبتلابه آسم گام بردارند.