dc.contributor.advisor | شهبازی, شهلا | |
dc.contributor.advisor | قوجازاده, مرتضی | |
dc.contributor.author | فرجی, شیوا | |
dc.date.accessioned | 2019-12-08T08:35:02Z | |
dc.date.available | 2019-12-08T08:35:02Z | |
dc.date.issued | 1398 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/61116 | |
dc.description.abstract | چکیده:
زمینه و هدف: آسم شایعترین بیماری مزمن دوران کودکی است که عوارض زیادی بر ابعاد جسمی، ذهنی، رشد اجتماعی و تکامل کودکان بر جای
گذاشته و علاوه بر هزینه اقتصادی ناشی از بیماری و کیفیت زندگی را در شرایط بحرانی قرار می دهد. این مطالعه باهدف مقایسه ی تأثیر آموزش مجازی مبتنی بر تلگرام و آموزش حضوری بر کنترل آسم و کیفیت زندگی نوجوانان مبتلابه آسم شدید و متوسط انجامگرفته است.
روش بررسی: این کارآزمایی بالینی تصادفی شاهددار با مشارکت 60 نوجوان 19-12 ساله انجام شد. افراد بهطور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. پرسشنامه های دموگرافیک، کنترل آسم، کیفیت زندگی کودکان مبتلابه آسم، خودکارآمدی و استرس درک شده کوهن قبل از مداخله و پنج هفته بعد از مداخله، توسط نوجوانان در هر دو گروه تکمیل گردید.آموزش در گروه کنترل بهصورت حضوری و در گروه مداخله بهصورت مجازی مبتنی بر تلگرام با محتوای آموزشی یکسان صورت گرفت. جهت تجزیهوتحلیل داده ها از نرمافزار SPSS version 21 و از آزمون های t زوجی، t مستقل، آنالیز کوواریانس، من ویتنی و کای اسکوئر استفاده شد.
یافته ها: نمره کنترل آسم، کیفیت زندگی ، خودکارآمدی و استرس در دو گروه قبل از انجام مداخله همسان بود. همچنین این نمره در هر دو گروه بعد از انجام مداخله افزایش داشته است (05/0>p). بر اساس نتایج آنالیزکواریانس با کنترل نمره کنترل آسم، کیفیت زندگی، خودکارآمدی و استرس افراد در قبل از مداخله، مشاهده شد که تفاوت آماری معنی داری بین میانگین افزایش نمره کیفیت زندگی دو گروه بعد از مداخله، وجود ندارد (05/0 <p).
نتیجه گیری: پرستاران کودکان می توانند با ارائه آموزش حضوری و مبتنی بر تلگرام در جهت کنترل بهتر آسم، افزایش خودکارآمدی، کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی نوجوانان مبتلابه آسم و حمایت از سلامت و رفاه نوجوانان مبتلابه آسم گام بردارند. | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی | en_US |
dc.relation.isversionof | فارسی | en_US |
dc.title | مقایسه تأثیر آموزش مجازی مبتنی بر تلگرام و آموزش حضوری بر کنترل بیماری و کیفیت زندگی نوجوانان مبتلابه آسم شدید و متوسط: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شاهددار | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | ولیزاده, سوسن | |
dc.contributor.supervisor | شریفی, اکبر | |
dc.identifier.docno | پ788 | en_US |
dc.identifier.callno | 788 | en_US |
dc.contributor.department | آموزش پرستاری | en_US |
dc.description.discipline | پرستاری | en_US |
dc.description.degree | فوق لیسانس | en_US |