• English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

فرآیند شکل‌ گیری ارتباط حرفه ای دانشجویان پرستاری با پرستاران در محیط‌های بالینی: مطالعه نظریه پایه

Thumbnail
View/Open
پ748پایانامه افسری.pdf (4.336Mb)
مجوز انتشارابراهیم علی افسری.jpg (1.083Mb)
Date
1397
Author
علی افسری ممقانی, ابراهیم
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: مقدمه: بررسی ها نشان می دهد که ارتباط حرفه ای مناسب با پرستاران بالینی نقش بسیار مهمی در توسعه تفکر انتقادی و تصمیم‌گیری بالینی، رشد شخصیتی و اجتماعی و ارتقاء آموزش بالینی دانشجویان پرستاری دارد. بااین‌وجود، مطالعات اندکی وجود دارند که پدیده ارتباط حرفه ای بین دانشجویان پرستاری و پرستاران بالینی را به‌صورت عمیق موردبررسی قرار داده باشند. لذا، هدف این مطالعه تبیین فرآیند شکل گیری ارتباط حرفه ای دانشجویان پرستاری با پرستاران در محیط‌های بالینی است. روش کار: این مطالعه با رویکرد نظریه پایه بر اساس دیدگاه Corbin & Strauss (2014) با استفاده از مصاحبه های رودررو و انفرادی بدون ساختار بود که بعداً تبدیل به نیمه ساختار شد. مطالعه با مشارکت 17 دانشجو، 3 مدرس بالینی و 3 پرستار با استفاده از نمونه گیری هدفمند و نظری در سال های 1396-1395 در مراکز آموزشی -درمانی تبریز انجام شد. به‌موازات جمع آوری داده ها، پژوهشگر کدگذاری را آغاز کرد. به دلیل اینکه اساس تجزیه‌وتحلیل در نظريه پايه تحليل مقايسه اي مداوم است، در این روش داده ها، کدها و طبقات به‌طور مداوم و مکرر به یکدیگر ازنظر تشابهات و تفاوت ها مقایسه می شدند. طبقات زمینه و سپس فرآیند و پیامد گسترش یافتند و در انتها انسجام نظری با استفاده از دیاگرام و یادآورها حاصل گردید. نتایج: آنالیز داده ها منجر به ظهور 5 طبقه جو نامناسب بخش، صلاحیت بالینی متفاوت افراد، آموزش بالینی ضعیف، پرستاری حرفه-ای با بار کاری زیاد و احترام کم و ویژگی های فردی درزمینه شد. دغدغه ترس دانشجویان از برقراری ارتباط با پرستاران منجر به فرآیند ارتباط با طبقات پایش وضعیت، زمینه‌سازی برای پذیرفته شدن، تداوم پذیرش و همکاری در بخش شد. این فرآیند به پیامد اجتماعی شدن حرفه ای ضعیف دانشجویان در بالین منتهی گردید. نتیجه گیری: به نظر می رسد جهت ارتقاء ارتباط حرفه ای بین دانشجویان پرستاری با پرستاران بالینی نیاز به تغییرات زیادی در بستر سیستم آموزش بالینی ازجمله فراهم نمودن امکانات رفاهی، بهبود روش‌های آموزش بالینی و فراهم نمودن فرصت های یادگیری برای دانشجویان می باشد. بااین‌وجود، با توجه به اینکه مشکل اصلی در ارتباط و همکاری متقابل پرستاران، دید و رفتار نامناسب پرستاران نسبت به دانشجویان بیان شده بود، مهم‌ترین مسئله ایجاد تغییر در نگرش پرستاران بالینی نسبت به دانشجویان پرستاری می باشد. می توان با ایجاد این تغییرات زمینه را برای بهبود ارتباط حرفه ای دانشجویان پرستاری با پرستاران فراهم نمود.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/59690
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV