Show simple item record

dc.contributor.advisorزمان زاده, وحید
dc.contributor.advisorحسنخانی, هادی
dc.contributor.authorعلی افسری ممقانی, ابراهیم
dc.date.accessioned2019-02-10T08:57:39Z
dc.date.available2019-02-10T08:57:39Z
dc.date.issued1397en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/59690
dc.description.abstractچکیده: مقدمه: بررسی ها نشان می دهد که ارتباط حرفه ای مناسب با پرستاران بالینی نقش بسیار مهمی در توسعه تفکر انتقادی و تصمیم‌گیری بالینی، رشد شخصیتی و اجتماعی و ارتقاء آموزش بالینی دانشجویان پرستاری دارد. بااین‌وجود، مطالعات اندکی وجود دارند که پدیده ارتباط حرفه ای بین دانشجویان پرستاری و پرستاران بالینی را به‌صورت عمیق موردبررسی قرار داده باشند. لذا، هدف این مطالعه تبیین فرآیند شکل گیری ارتباط حرفه ای دانشجویان پرستاری با پرستاران در محیط‌های بالینی است. روش کار: این مطالعه با رویکرد نظریه پایه بر اساس دیدگاه Corbin & Strauss (2014) با استفاده از مصاحبه های رودررو و انفرادی بدون ساختار بود که بعداً تبدیل به نیمه ساختار شد. مطالعه با مشارکت 17 دانشجو، 3 مدرس بالینی و 3 پرستار با استفاده از نمونه گیری هدفمند و نظری در سال های 1396-1395 در مراکز آموزشی -درمانی تبریز انجام شد. به‌موازات جمع آوری داده ها، پژوهشگر کدگذاری را آغاز کرد. به دلیل اینکه اساس تجزیه‌وتحلیل در نظريه پايه تحليل مقايسه اي مداوم است، در این روش داده ها، کدها و طبقات به‌طور مداوم و مکرر به یکدیگر ازنظر تشابهات و تفاوت ها مقایسه می شدند. طبقات زمینه و سپس فرآیند و پیامد گسترش یافتند و در انتها انسجام نظری با استفاده از دیاگرام و یادآورها حاصل گردید. نتایج: آنالیز داده ها منجر به ظهور 5 طبقه جو نامناسب بخش، صلاحیت بالینی متفاوت افراد، آموزش بالینی ضعیف، پرستاری حرفه-ای با بار کاری زیاد و احترام کم و ویژگی های فردی درزمینه شد. دغدغه ترس دانشجویان از برقراری ارتباط با پرستاران منجر به فرآیند ارتباط با طبقات پایش وضعیت، زمینه‌سازی برای پذیرفته شدن، تداوم پذیرش و همکاری در بخش شد. این فرآیند به پیامد اجتماعی شدن حرفه ای ضعیف دانشجویان در بالین منتهی گردید. نتیجه گیری: به نظر می رسد جهت ارتقاء ارتباط حرفه ای بین دانشجویان پرستاری با پرستاران بالینی نیاز به تغییرات زیادی در بستر سیستم آموزش بالینی ازجمله فراهم نمودن امکانات رفاهی، بهبود روش‌های آموزش بالینی و فراهم نمودن فرصت های یادگیری برای دانشجویان می باشد. بااین‌وجود، با توجه به اینکه مشکل اصلی در ارتباط و همکاری متقابل پرستاران، دید و رفتار نامناسب پرستاران نسبت به دانشجویان بیان شده بود، مهم‌ترین مسئله ایجاد تغییر در نگرش پرستاران بالینی نسبت به دانشجویان پرستاری می باشد. می توان با ایجاد این تغییرات زمینه را برای بهبود ارتباط حرفه ای دانشجویان پرستاری با پرستاران فراهم نمود.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و ماماییen_US
dc.relation.isversionofفارسیen_US
dc.subjectکلید واژه ها: دانشجویان پرستاری، پرستاران، ارتباط، محیط یادگیری بالینی، نظریه پایهen_US
dc.titleفرآیند شکل‌ گیری ارتباط حرفه ای دانشجویان پرستاری با پرستاران در محیط‌های بالینی: مطالعه نظریه پایهen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorرحمانی, آزاد
dc.contributor.supervisorایرج پور, علیرضا
dc.identifier.docnoپ747en_US
dc.identifier.callno747en_US
dc.contributor.departmentآموزش پرستاریen_US
dc.description.disciplineپرستاریen_US
dc.description.degreeدکتراen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record