ارزیابی کاربردپذیری وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی ایران با روش شناختی
Abstract
خلاصه فارسی
مقدمه: وب سایت ها یکی از اساسی ترین ابزارهای کتابخانه های دانشگاهی جهت ارتباط با کاربران و نقطه شروعی برای هدایت کاربران به استفاده از خدمات کتابخانه و دسترسی به منابع اطلاعاتی موردنیاز می باشند. به همین دلیل کاربردپذیری آن ها برای مدیران و مسئولین وب سایت دانشگاه ها و کاربران دارای اهمیت می-باشد. هدف مطالعه حاضر، ارزیابی کاربردپذیری وب سایت کتابخانه های مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی ایران به وسیله متخصصین با استفاده از روش شناختی گام به گام بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی – توصیفی می باشد. در این مطالعه به منظور ارزیابی کاربردپذیری وب سایت کتابخانه های مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی تیپ یک، ابتدا براساس مطالعات کتابخانه ای وظایف وب سایت های کتابخانه ای استخراج شد. سپس با استفاده از موارد استخراج شده چک لیستی مبتنی بر سه بعد کاربردپذیری (اثربخشی، کارایی و رضایت) جهت ارزیابی طراحی شد. در نهایت ارزیابی توسط متخصصین شامل دو نفر متخصص رشته انفورماتیک پزشکی و دونفر متخصص رشته کتابداری صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده با استفاده از روش های آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون مان ویتنی) و نرم افزار SPSS 24 انجام شد.
یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که وب سایت کتابخانه های مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی تیپ یک ایران از نظر کاربردپذیری در وضعیت خوب (60 تا 80 درصد) قرار داشت. از مجموع وب سایت های مورد ارزیابی، وب-سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از بعد اثربخشی و رضایت و وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از بعد کارایی در وضعیت عالی قرار داشتند. از لحاظ آماری میان نتایج حاصل از ارزیابی متخصصین مختلف تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری: توجه به کاربردپذیری در وب سایت ها باعث ایجاد میل و رغبت بیش تر در کاربر برای استفاده از وب سایت می شود و موجبات تحقق اهداف سازمان مادر را فراهم می آورد. نتایج این پژوهش می تواند چهارچوب مقدماتی مناسبی برای توسعه و ارتقای وب سایت ها با درنظر گرفتن ابعاد کاربردپذیری در آن ها باشد.