نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.authorآراسته, بهار
dc.date.accessioned2025-07-14T08:31:25Z
dc.date.available2025-07-14T08:31:25Z
dc.date.issued1403en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/72539
dc.description.abstractدر سالهای اخیر شبکه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی به شکل قابل توجهی مورد استفاده قرار می گیرد. وجود برخی رفتار های غیر حرفه ای در حوزه استفاده از فضای مجازی سبب شده است تا محققان در این باره و نحوه رفتار کارکنان و دانشجویان حوزه سلامت مطالعه کنند. به همین دلیل عنوان " حرفه ای گری در فضای مجازی" مطرح گردیده ایت که دلالت بر بررسی رفتار حرفه ای در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی دارد. هدف از این مطالعه اعتبار سنجي نسخه فارسي پرسشنامه رفتار هاي حرفه اي در فضاي مجازي در دانشجويان پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تبريز در سال 1400 بوده است. روش کار: پرسشنامه اصلي حرفه ای گری در فضای مجازی كه به زبان انگليسي است با متد Translation Backward-Forward، ترجمه به فارسي صورت ميگيرد؛ بطوريكه ٢ مترجم (متخصص پزشكي اجتماعي)، پرسشنامه را جداگانه به فارسي ترجمه کرده و تفاوتهاي آنها بررسي شده و حل ميشود؛ سپس ترجمه به انگليسي توسط مترجم سوم(دانشجوي پزشكي) صورت گرفته و با نسخه ي اصلي مقايسه شد. برای بررسی روایی محتوایی از 4 معیار مرتبط بودن، سادگی، ضرورت و شفاف بودن استفاده شده است که برای هر کدام CVI و CVR محاسبه شده است. برای بررسی پایایی محتوایی پرسشنامه از آلفا کرون باخ استفاده می شود که برای محاسبه آن پرسشنامه در دو مرحله بین سی نفر از دانشجویان توزیع شده است. یافته ها: معیار آلفا کرون باخ به دست آمده در زیر مقیاس درک 0.697 و در زیر مقیاس دسترسی عمومی 0.747 می باشد. مقدار عددی CVI 1 طبق فرمول و محاسبات می باشد و مقدار عددی CVR 1 می باشد. این اعداد گواه روایی و پایایی محتوایی پرسشنامه می باشند. سوال هایی از پرسشنامه که به طریق کیفی مورد تحلیل قرار گرفت، در دو نوبت مطالعه انجام گرفته در دانشجویان تغییر قابل توجهی نداشته و محتوای پاسخ ها در هر دو نوبت مشابه بودند. که این مورد نیز نشان از روایی و پایایی مناسب پرسشنامه ترجمه شده است.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکیen_US
dc.subjectحرفه ای گریen_US
dc.subjectرسانه های اجتماعیen_US
dc.subjectفضای مجازیen_US
dc.subjectپرسشنامهen_US
dc.subjectرواییen_US
dc.subjectپایاییen_US
dc.titleاعتبار سنجی نسخه فارسی پرسشنامه رفتار های حرفه ای در فضای مجازی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1400en_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorحیدری, فریبا
dc.contributor.supervisorسیف فرشد, مهران
dc.identifier.docno6012005en_US
dc.identifier.callno12005en_US
dc.description.disciplineپزشکیen_US
dc.description.degreeدوره عالی بهداشت عمومیen_US


فایلهای درون آیتم

Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم