• English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

اعتبار سنجی نسخه فارسی پرسشنامه رفتار های حرفه ای در فضای مجازی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1400

Thumbnail
View/Open
پایان نامه MPH.pdf (1.601Mb)
Date
1403
Author
آراسته, بهار
Metadata
Show full item record
Abstract
در سالهای اخیر شبکه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی به شکل قابل توجهی مورد استفاده قرار می گیرد. وجود برخی رفتار های غیر حرفه ای در حوزه استفاده از فضای مجازی سبب شده است تا محققان در این باره و نحوه رفتار کارکنان و دانشجویان حوزه سلامت مطالعه کنند. به همین دلیل عنوان " حرفه ای گری در فضای مجازی" مطرح گردیده ایت که دلالت بر بررسی رفتار حرفه ای در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی دارد. هدف از این مطالعه اعتبار سنجي نسخه فارسي پرسشنامه رفتار هاي حرفه اي در فضاي مجازي در دانشجويان پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تبريز در سال 1400 بوده است. روش کار: پرسشنامه اصلي حرفه ای گری در فضای مجازی كه به زبان انگليسي است با متد Translation Backward-Forward، ترجمه به فارسي صورت ميگيرد؛ بطوريكه ٢ مترجم (متخصص پزشكي اجتماعي)، پرسشنامه را جداگانه به فارسي ترجمه کرده و تفاوتهاي آنها بررسي شده و حل ميشود؛ سپس ترجمه به انگليسي توسط مترجم سوم(دانشجوي پزشكي) صورت گرفته و با نسخه ي اصلي مقايسه شد. برای بررسی روایی محتوایی از 4 معیار مرتبط بودن، سادگی، ضرورت و شفاف بودن استفاده شده است که برای هر کدام CVI و CVR محاسبه شده است. برای بررسی پایایی محتوایی پرسشنامه از آلفا کرون باخ استفاده می شود که برای محاسبه آن پرسشنامه در دو مرحله بین سی نفر از دانشجویان توزیع شده است. یافته ها: معیار آلفا کرون باخ به دست آمده در زیر مقیاس درک 0.697 و در زیر مقیاس دسترسی عمومی 0.747 می باشد. مقدار عددی CVI 1 طبق فرمول و محاسبات می باشد و مقدار عددی CVR 1 می باشد. این اعداد گواه روایی و پایایی محتوایی پرسشنامه می باشند. سوال هایی از پرسشنامه که به طریق کیفی مورد تحلیل قرار گرفت، در دو نوبت مطالعه انجام گرفته در دانشجویان تغییر قابل توجهی نداشته و محتوای پاسخ ها در هر دو نوبت مشابه بودند. که این مورد نیز نشان از روایی و پایایی مناسب پرسشنامه ترجمه شده است.
URI
https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/72539
Collections
  • Theses(M)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV