• English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Medicine
  • Theses(M)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بومی¬سازی مقیاس استرس کووید 19 (COVID-19 Stress Scale) در ایران

Thumbnail
View/Open
11959.pdf (1.654Mb)
Date
1403
Author
نیک جو, امین
Metadata
Show full item record
Abstract
علاوه بر اثرات جسمی و مرگ و میر بالای پاندمی کووید 19 در سراسر جهان، عواقب روانشناختی و اجتماعی آن نیز قابل توجه بوده و موضوع تعداد کثیری از مطالعات در سراسر جهان می¬باشد. برای این منظور ابزارهای متعددی طراحی شدند که یکی از پراستنادترین آنها CSS-19 (Covid Stress Scales-19) می¬باشد. با توجه به کمبود یک ابزار با روایی و پایایی که برای استفاده در جامعه ایران مناسب باشد، این مطالعه با هدف بومی-سازی CSS و فراهم کردن یک ابزار مناسب برای مطالعات آتی، طراحی و اجرا شد. روش ها و مواد: پس از ترجمه به روش Forward-Backward، پرسشنامه جهت ارزیابی کیفی و کمی روایی محتوایی، ساختاری و ظاهری در اختیار پنل متخصصین قرار گرفت. سپس برای ارزیابی پایایی، نسخه¬ی تغییر یافته¬ی CSS فارسی به فاصله دو هفته توسط 50 نفر شرکت کننده تکمیل شد. نتایج: بعد از تحلیل آماری اولیه، طبق جمع¬بندی نظرات متخصصین، 16 گویه شامل تمام گویه¬های زیرمقیاس بیگانه¬هراسی جهت تطابق با جامعه ایران حذف شد. سپس پرسشنامه¬ی CSS فارسی تغییر یافته شامل 20 گویه در اختیار پنل متخصصین دوم قرار گرفت و روایی تمامی گویه¬های آن تایید شد. نهایتا کرونباخ آلفا برای پرسشنامه 20 سوالی 0.91 (نوبت اول) و 0.88 (نوبت دوم) و ICC = 0.98 به دست آمد.
URI
https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/72444
Collections
  • Theses(M)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV