• English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

تعیین کیفیت برنامه آموزش و پیگیری خانواده محور بیماران سوختگی ترخیص شده از مرکز آموزشی درمانی سینا تبریز در طی سال های (1399-1400)

Thumbnail
View/Open
ahmadi.pdf (2.223Mb)
مجوز انتشار هما احمدی.jpg (517.3Kb)
Date
1403
Author
احمدی, هما
Metadata
Show full item record
Abstract
چکیده: مقدمه: صدمات ناشی از سوختگی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است که نه تنها بیماران بلکه خانواده های آنها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. برنامه آموزش و پیگیری خانواده محور (FBEFP) با هدف بهبود کیفیت زندگی و پیامدهای روانی-اجتماعی بیماران سوختگی و خانواده آنها انجام می شود. با این حال، شواهدی در مورد اثربخشی و امکان‌سنجی این برنامه‌ها در محیط‌ها و جمعیت‌های مختلف وجود ندارد. این مطالعه با هدف ارزیابی ویژگی‌های برنامه آموزش و پیگیری خانواده‌محور ، انجام میشود. روش اجرا: این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقایسه ای است که به بررسی کیفیت محتوی و فرآیند برنامه آموزش و پیگیری خانواده محور از طریق ارزیابی تعداد بیماران تحت پیگیری، نیاز های آموزشی، آموزش های ارائه شده و کیفیت زندگی برای گروه تحت پیگیری از طریق پرونده های موجود در کلینیک فالوآپ میپردازد. هم چنین میزان بستری مجدد و رضایتمندی برای دو گروه تحت پیگیری و بدون پیگیری ارزیابی و مقایسه میشود. نتایج: نتایج این مطالعه تأثیرات مثبت FBEFP را بر کاهش نیاز های آموزشی و بهبود کیفیت زندگی بیماران نشان داد. 4.8 درصد از افراد گروه پیگیری مجدد بستری شدند، در حالی که این میزان در گروه بدون پیگیری 7.2 درصد بود. اگرچه تعداد بستری مجدد در گروه بدون پیگیری کمتر بود، اما از نظر آماری تفاوت معنی داری بین دو نسبت قبل و بعد از پیگیری مشاهده نشد. به منظور بررسی میزان رضایت، در گروه پیگیری، 72 بیمار و در گروه غیر پیگیری، 38 بیمار مورد ارزیابی قرار گرفتند که از نظر آماری تفاوت بین دو گروه مورد مطالعه معنی دار بوده و روند پیگیری نتایج مطلوبی بر رضایت افراد مورد مطالعه داشته است. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که برنامه آموزش و پیگیری خانواده محور اجرا شده با وجود کاستی هایی مانند عدم پیگیری همه بیماران انتخاب شده و کم بودن تعداد افراد پیگیری شده بعد از ترخیص، تاثیرات مهمی همچون بهبود کیفیت زندگی بیماران، کاهش نیاز های آموزشی بیماران، افزایش معنادار میزان رضایتمندی داشته است. با توجه به اهمیت موارد فوق در بهبود کیفیت خدمات ارائه شده، ضروری است جهت بهبود اجرای این برنامه و رفع کاستی ها مانند کمبود نیروی انسانی در بخش پیگیری و نیز توسعه آن در سایر بیمارستان ها، اقدامات لازم انجام گیرد. هم چنین بنظر میرسد علل عدم علاقه برخی از بیماران برای پیگیری مجدد باید مورد بررسی دقیق تری قرار گیرد تا با شناخت این عوامل اصلاحات یا پیوست های لازم در برنامه صورت گیرد.
URI
https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/72415
Collections
  • Theses(NM)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV