dc.contributor.advisor | حبیبی, شفیع | |
dc.contributor.author | سرفراز, امیر | |
dc.date.accessioned | 2025-02-02T06:34:17Z | |
dc.date.available | 2025-02-02T06:34:17Z | |
dc.date.issued | 1403/07/10 | en_US |
dc.identifier.uri | https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/71985 | |
dc.description.abstract | خلاصه:
مقدمه:
اینفودمیک ناشی از ضعف سواد رسانه ای، منجر به ایجاد سردرگمی، عدم اطمینان و بروز رفتارهای خطرناک در جامعه می شود. کشورها در جهان براساس فرهنگ و زیرساخت های فناوری باید راهبرد های مدیریتی و کنترلی مناسبی را اتخاذ نمایند.
هدف:
هدف اصلی این پژوهش بررسی راهکارهای موثر برای ارتقاء سواد رسانه ای جامعه در مواجهه با اینفودمیک مربوط به کووید-19 از دیدگاه متخصصین اطلاعات سلامت در ایران بود.
روش كار و مواد:
این مطالعه کاربردی با روش ترکیبی انجام شد. ابتدا با روش مرور دامنهای استراتژی های ارتقای سواد رسانه برای مقابله با اینفودمیک از مستندات مرتبط در پایگاه های اطلاعاتی استخراج و با تحلیل تماتیک، دسته بندی شد. سپس راهبردهای پیشنهادی تبدیل به پرسشنامه شد و نهایتاً بعد از تایید روایی و پایایی، برای نظرسنجی از متخصصین کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی و "متخصصین آموزش و ارتقای سلامت در ایران استفاده شد. حجم نمونه براساس جدول کرچسی و مورگان 169 و نمونه گیری براساس نمونه قابل دسترس 68 نفر تعیین شد. داده با استفاده از آمار توصيفی و استنباطی در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها:
تعداد 133 مدرک بر اساس پریسما مرور حیطه ای واجد شرایط شناخته شد و تعداد 74 استراتژی ارتقای سواد رسانه ای و مقابله با اینفودمیک از آنها استخراج ودر قالب 10 تم اصلی شامل نظارت دولتی، آموزش، فرهنگ تفکر انتقادی، فناوری، کنترل و تصحیح اشاعه اطلاعات موثق، مداخلات روانشناختی، شبکه های اجتماعی، نظارت مردمی و نفوذ مشاهیر در سه طبقه موضوعی شامل نقش دولت، نقش مردم و نقش فناوری دسته بندی شد.
میانگین امتیازات کلی پرسشنامه اطلاعات موضوعی (24/4)، نقش دولت (38/4)، نقش مردم (47/4) و استفاده از ابزارهای فناورانه (89/3) در مقابله با اختلالات اطلاعاتی و اینفودمیک، بالاتر از حد متوسط بود و تمامی راهبردهای پیشنهادی از امتیاز مطلوبی برخوردار بودند. اختلاف معناداری مابین سن، رشته تحصیلی و سابقه شغلی پاسخگویان از نظر امتیاز پاسخ به سوالات پرسشنامه وجود نداشت.
نتيجه گيري:
آموزش سواد رسانه ای ، کسب مهارتهای مبتنی برشواهد بودن و تفکر انتقادی باید در بین مردم نهادینه شود. دولت ها باید با سیاست گذاری های شفاف و فرهنگ سازی گام های اساسی بردارند و استفاده از ابزارهای فناورانه مانند بازی های اموزشی و هوش مصنوعی باید مورد توجه مردم و دولت ها قرار گیرد.
واژگان كليدي: اینفودمیک، کووید-19، سواد اطلاعاتی، سواد رسانه، استراتژی. | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز،دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی | en_US |
dc.relation.isversionof | https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/71987 | en_US |
dc.subject | اینفودمیک | en_US |
dc.subject | کووید-19 | en_US |
dc.subject | سواد اطلاعاتی | en_US |
dc.subject | سواد رسانه | en_US |
dc.subject | استراتژی | en_US |
dc.title | بررسی راهکارهای موثر برای ارتقاء سواد رسانه ای جامعه در مواجهه با اینفودمیک مربوط به سلامت با تاکید برکووید-19 از دیدگاه متخصصین اطلاعات سلامت در ایران | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | زارع گاوگانی, وحیده | |
dc.identifier.docno | 60ک | en_US |
dc.identifier.callno | 60ک | en_US |
dc.contributor.department | کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی | en_US |
dc.description.discipline | کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی | en_US |
dc.description.degree | کارشناسی ارشد | en_US |
dc.citation.epage | | |
dc.citation.epage | | |
dc.citation.reviewer | عطاپور, هاشم | |
dc.citation.reviewer | دائی, عذرا | |