طراحی و ارزیابی نرمافزار شبیهساز کمکآموزشی برای دانشجویان داروسازی
Abstract
مقدمه: آموزش داروسازی به عنوان محوری کلیدی در بهینهسازی نتایج درمانی بیماران، نقش بسزایی در حوزه دارودرمانی ایفا مینمایند. از این رو، دانشکدههای داروسازی جهت بهبود کیفیت آموزش، تأکید بر تلفیق دانش نظری و عملی دارند. یکی از روشهای تلفیق دانش نظری و عملی، استفاده از محیطهای شبیهسازی شده برای تکمیل دوره کارآموزی داروسازی است.
روشها: یک نرمافزار شبیهساز آموزشی مبتنی بر رایانه طراحی گردید. سناریوهای آموزشی این نرمافزار بر اساس تجربیات عملی دانشجویان در دوره کارآموزی داروسازی تدوین شده و شامل سه دسته اصلی از سناریوهای رایج در داروخانهها، از جمله سناریوهای مربوط به داروهای بدون نسخه، با نسخه و موارد بدون نیاز به دارو است. در این طرح، ارزیابی نرمافزار از جنبههای کیفیت نرمافزار و میزان پیشرفت دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در شهریور ماه 1403 مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: سناریوها در نرمافزار حاضر شامل 47 سناریو است. این نرمافزار در محیط App Designer متلب طراحی و توسعه داده شد. در سه حالت کاربری متفاوت شبیهسازی، آزمون و توسعه دهنده طراحی شد. قابلیت کارکرد آفلاین و رایگان بودن آن از جمله ویژگیهای بارز آن محسوب میشود. جهت ارزیابی دو جنبه اصلی اثربخشی و مناسب بودن نرمافزار، مطالعهای بر روی یادگیرندگان انجام یافت. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که نرمافزار از نظر اثربخشی (۸۱.۸۵ درصد) و مناسب بودن (۸۸.۴۳ درصد) مورد تایید یادگیرندگان قرار گرفت.
نتیجهگیری: نرمافزار شبیهساز طراحیشده، محیطی یادگیری تعاملی را برای دانشجویان داروسازی فراهم نموده است. استفاده از این ابزار آموزشی آفلاین در ابتدای دوره ورود به بازار کار، میتواند منجر به ارتقای قابلتوجه اعتماد به نفس و دانش تخصصی دانشجویان در حوزه مهارتهای بالینی و تجویز نسخه گردد.
کلیدواژهها: طراحی نرمافزار، نرمافزارهای شبیهساز، آموزش داروسازی، شبیهسازی مبتنی برکامپیوتر