نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.authorنریمانی, مونا
dc.date.accessioned2024-09-05T11:58:48Z
dc.date.available2024-09-05T11:58:48Z
dc.date.issued1403/06/15en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/71544
dc.description.abstractچکیده فارسی مقدمه: آزمون جامع یک مرحله انتقالی بین مرحله آموزشی و پژوهشی می‌باشد که با هدف ارزیابی توانمندی‌های كسب شده در مرحله آموزشی و احراز صالحیت و توانمندی دانشجویان دکتری برای انجام فعالیت‌های پژوهشی در دو بخش کتبی و شفاهی برگزار می‌شود. آزمون جامع اگر به درستی طراحی نشود، نه تنها تحقق اهداف آن ممکن نیست بلکه اثرات سوئی از جمله اتلاف منابع آموزشی، بدبینی و بی اعتمادی ایجاد می‌کند؛ زیرا شواهدی مبنی بر اطمینان از اینکه دانشجو شایستگی لازم را کسب کرده تا بتواند در محیط واقعی عملکرد مناسب داشته باشد، در دست نخواهد بود. همچنین دانشجویان به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام آموزش عالی، با انتظارات گوناگونی جذب این نظام می‌شوند. لذا ایجاد شکاف بین انتظارات و تجربه‌های آنان، موجب دلسردی، استرس و عدم اطمینان به اهدافشان می‌شود. هدف: هدف از مطالعه حاضر، بررسی تجارب دانشجویان شرکت کننده در آزمون جامع مقطع دکتری تخصصی در اسفند ماه سال 1402 در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریز می‌باشد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع مطالعه کیفی می‌باشد که با رویکرد پدیدار شناسی به بررسی تجربیات و دیدگاه داوطلبین آزمون جامع دکتری می‌پردازد. حجم نمونه شامل تمامی دانشجویان دکتری شرکت ‌کننده در آزمون جامع اسفند ماه سال 1402 بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. داده‌ها پس از جمع‌آوری به روش تحلیل محتوایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته‌های این مطالعه حاکی از آن است که 83.3 درصد کل شرکت کنندگان از آزمون جامع برگزار شده در اسفند ماه سال 1402 دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی رضایت داشتند. این در حالیست که 66.6 درصد کل شرکت کنندگان برگزاری آزمون جامع را به دلیل عدم توانایی آن در سنجش مفید و همه جانبه دانشجویان، ضروری دانستند. 50 درصد کل شرکت کنندگان، نحوه فعلی برگزاری آزمون جامع (ترکیبی) را از نظر مراحل برگزاری آن، مناسب دانستند. نتیجه گیری: طبق نتایج حاصل از مطالعه، با اینکه بیشتر شرکت کنندگان بطور صریح حذف کلی آزمون جامع را پیشنهاد دادند و معتقد بودند که آزمون جامع با شرایط برگزاری فعلی، معیار مفیدی برای ارزیابی تمام ابعاد دانش و مهارت‌های دانشجویان نیست اما در صورت اجبار در برگزاری این آزمون، شرکت کنندگان به نکاتی که می‌تواند راهگشای تغییراتی در روند برگزاری آزمون جامع باشد نیز اشاره کردند. چالش‌ها و مشکلاتی موجود در خصوص آزمون جامع، چند وجهی بوده و نیاز به یک رویکرد کلی برای رسیدگی دارند. کلمات کلیدی: آزمون جامع، دکتری تخصصیen_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکیen_US
dc.relation.isversionof2222en_US
dc.subjectآزمون جامعen_US
dc.subjectدکتری تخصصیen_US
dc.titleبررسی تجارب دانشجویان شرکت کننده در آزمون جامع سال 1402 دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تبریزen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorغلامزاده نیکجو, رعنا
dc.identifier.docno344گen_US
dc.identifier.callno344گen_US
dc.contributor.departmentمدیریت و سیاست گذاریen_US
dc.description.disciplineمدیریت خدمات بهداشتی و درمانیen_US
dc.description.degreeکارشناسیen_US
dc.citation.epage
dc.citation.epage


فایلهای درون آیتم

Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم