نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorموسوی, سعید
dc.contributor.advisorجانانی, راحله
dc.contributor.authorمصلح, پری ناز
dc.date.accessioned2024-10-21T05:57:21Z
dc.date.available2024-10-21T05:57:21Z
dc.date.issued1403en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/71532
dc.description.abstractچکیده مقدمه: یکی از بزرگترین مشکلات نوزادان نارس اختلال در تغذیه دهانی می‌باشد. نوزادان تا زمان دستیابی به مهارت‌های تغذیه دهانی نیاز به یک روش جایگزین برای تامین نیازهای تغذیه دارند و اغلب از طریق سوند معده تغذیه می‌شوند. پرستاران نقش مهمی در انتقال ایمن و موفقیت آمیز نوزادان نارس به تغذیه دهانی دارند. بنابراین ارزیابی دانش و عملکرد پرستاران در خصوص تغذیه دهانی نوزادان نارس می‌تواند اولین گام در جهت بهبود مشکلات تغذیه‌ای باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین دانش و عملکرد پرستاران در خصوص انتقال به تغذیه دهانی در نوزادان نارس در بیمارستان‌های شهر تبریز انجام گرفت. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی همبستگی بر روی 189 پرستار شاغل در بخش‌های نوزادان و مراقبت ویژه نوزادان 9 بیمارستان شهر تبریز در سال 1401 به روش سرشماری انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل سه پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، دانش پرستاران در خصوص تغذیه دهانی نوزادان Girgin و Gözen و عملکرد پرستاران در خصوص انتقال نوزادان نارس به تغذیه دهانی بود. داده‌ها وارد نرم‌ افزار SPSSنسخه 24 شده و با استفاده از آزمون‌های پیرسون، کای دو، تی مستقل و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. سطح معنی‌داری در همه آزمون‌ها 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که میانگین نمرات دانش و عملکرد پرستاران در خصوص انتقال به تغذیه دهانی در نوزادان نارس به ترتیب 12/8±26/63 از 100 نمره و 04/5±44/33 از 42 نمره بود. بین دانش و عملکرد پرستاران در خصوص انتقال به تغذیه دهانی در نوزادان نارس ارتباط آماری مثبت و معنی‌داری وجود داشت (027/0=p). همچنین ارتباط معنی‌داری بین دانش پرستاران و بیمارستان محل خدمت آن‌ها (02/0=p) مشاهده شد. بین عملکرد پرستاران و متغیرهای دموگرافیک ارتباط آماری معنی‌داری وجود نداشت (05/0<p). نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه، سطح دانش و عملکرد پرستاران بخش‌های NICU و نوزادان در خصوص انتقال به تغذیه دهانی در نوزادان نارس در سطح متوسط و خوب می‌باشد. از یافته‌های به دست آمده می‌توان نتیجه گرفت که افزایش دانش پرستاران در زمینه انتقال نوزادان نارس به تغذیه دهانی، منجر به بهبود عملکرد آن‌ها می‌گردد. بنابراین پرستاران جهت تسریع انتقال نوزادان نارس به تغذیه دهانی مستقل، به ویژه تغذیه مبتنی بر نشانه و تحریکات دهانی- حرکتی به ارتقای دانش و مهارت‌های عملی نیاز دارند.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و ماماییen_US
dc.relation.isversionofفارسیen_US
dc.subjectکلید واژه‌ها: نوزاد نارس، تغذیه دهانی، دانش، عملکرد، پرستارen_US
dc.titleارتباط بین دانش و عملکرد پرستاران در خصوص انتقال به تغذیه دهانی در نوزادان نارس در بیمارستان‌های شهر تبریز، سال 1401en_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorقربانی طباخی, فاطمه
dc.contributor.supervisorولیزاده, لیلا
dc.identifier.docnoپ1119en_US
dc.identifier.callno1119en_US
dc.contributor.departmentآموزش پرستاریen_US
dc.description.disciplineپرستاریen_US
dc.description.degreeفوق لیسانسen_US


فایلهای درون آیتم

Thumbnail
Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم