Show simple item record

dc.contributor.advisorپورهاشمی, سید محمد حسین
dc.contributor.advisorسردره, مهران
dc.contributor.authorذوالفقاری, شهریار
dc.date.accessioned2024-10-06T12:14:12Z
dc.date.available2024-10-06T12:14:12Z
dc.date.issued1402en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/71384
dc.description.abstractچکیده سابقه و هدف: امروزه مهمترين عاملي كه در تعليم و تربيت دانشجويان نقش ايفا مي كند، اساتيد مي باشند، لذا مراكـز آموزش عالي براي تعيين شايستگي اساتيد خود، ملاك هايي را تعيين کرده اند تا عملكرد آنها را ارزشيابي و اساتيد نمونه خـود را مشخص کنند تا با استفاده از آن، كيفيت آموزش را ارتقا بخشند. حال سوال اين است كه استاد خوب كيست و چه خـصوصياتي بايد داشته باشد. به اين منظور در اين مطالعه به بررسي ويژگي هاي يك استاد خـوب دانـشگاهي از ديـدگاه دانـشجويان دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشكي تبریز پرداخته شده است. مواد و روش ها: اين پژوهش يك مطالعه توصيفي - تحليلي است كه در سال1402 بر روي 228 نفـر از دانـشجويان دانشكده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت. از يك پرسشنامـه دو بخـشي كـه روايـي و پايايي آن مورد بررسي قرار گرفته بود، نظرات دانشجويان در خصوص 37 ويژگي يك استاد خـوب دانـشگاهي در مقيـاس پنج گزینه‌ای ليكرت به صورت بي اهميت، كم اهميت، بی نظر، مهم و بسيار مهم مورد پرسش قرار گرفـت. سـپس ايـن ويژگي ها در6 حيطه دانش پژوهي، مهارت های تدریس، مهارت های ارزشیابی، رعایت قوانین آموزشی، ارتباطات بین فردی و ویژگی های فردی مورد بررسی قرار گرفت. يافته ها: 8/67 درصد دانشجويان مرد و 8/92 درصد دانشجويان رشته كارشناسي بودند. مهمترين خصوصيات يك استاد خوب دانشگاهي از ديدگاه دانشجويان به ترتيب برقراری رابطه صمیمانه با دانشجو، تسلط استاد بر درس مورد تدريس، صدا و لهجه استاد و دانش عمومی درباره درس مورد تدریس بوده است. از طرفي ديگر، رعایت آیین نامه های آموزشی جهت حذف دانشجویانی که بیش از حد مجاز غیبت دارند، قاطعيت و سختگيري، انجام حضور و غیاب در کلاس و نگرش استاد به رشته تحصیلی خود و دانشجویان از ويژگي هايي بودند كه دانشجويان كمترين اهميت را براي آن قائل بودند. آزمون هاي انجام شده معنی دار بودن مقطع تحصیلی، جنس، رشته، وضعیت تحصیلی، سن (مهارت های تدریس، مهارت های ارزشیابی و ارتباطات بین فردی)، سال تحصیلی (مهارت های تدریس، ارتباطات بین فردی و ویژگی های فردی) را معنی دار تشخیص دادند چون p-value آنها کمتر از 05/0 بود. نتيجه گيري: با توجه به يافته ها، لازم است دانشگاه در جذب اساتيد، تسلط علمي، شيوايي بيان و علاقه به تـدريس را در امتحان هاي ورودي سرلوحه كار قرار داده و پس از پذيرش و قبل از شروع كـار، اسـاتيد را دركارگـاه هـايي كـه نحـوه سازماندهي و تنظيم درس، روش های تدريس و چگونگي برقراري ارتباط با مخاطب را آموزش مي دهد، شركت داده تا آنـان با آموزشي موثر كه احساس رضايتمندي بيشتر در دانشجويان ايجاد مي كند، كيفيت ياددهي و يادگيري را بهبود بخشندen_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز،دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکیen_US
dc.relation.isversionof111111111111en_US
dc.subjectدانشجوen_US
dc.subjectمدرسen_US
dc.subjectآموزشen_US
dc.subjectعلوم پزشکیen_US
dc.titleبررسی ویژگی های استاد خوب از دید دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1402en_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorقلی زاده, معصومه
dc.identifier.docno33گen_US
dc.identifier.callno334گen_US
dc.contributor.departmentمدیریت و سیاستگذاریen_US
dc.description.disciplineمدیریت خدمات بهداشتیen_US
dc.description.degreeکارشناسیen_US
dc.citation.epage
dc.citation.epage


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record