dc.contributor.advisor | نریمانی, محمدرضا | |
dc.contributor.author | نظری, الهام | |
dc.date.accessioned | 2023-12-06T11:24:38Z | |
dc.date.available | 2023-12-06T11:24:38Z | |
dc.date.issued | [1402/06/15] | en_US |
dc.identifier.uri | https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/69941 | |
dc.description.abstract | چکیده :
مقدمه :
كارآموزي بخش اساسي و مهم آموزش در هر رشته است و به همین دلیل اصلي ترین مواد درسي در هر رشته اي بشمار رفته كه
طي آن فرصتي فراهم مي گردد تا دانشجویان بتوانند در تعامل با مربي و محیط، مفاهیم آموخته شده را در حیطه عمل بكار
گیرد. با توجه به اهمیت و نقش دروس كارآموزي در توانمندسازي دانشجو این مطالعه باهدف ارزیابي وضعیت كارآموزي و
كارورزي اجرا شده در دانشكده مدیریت و اطلاع رساني پزشكي در دانشگاه علوم پزشكي تبریز ، اجرا شد .
مواد و روش ها :
یک مطالعه توصیفي تحلیلي ، كه تعداد 84 نفر دانشجو و مربي دانشكده مدیریت و اطلاع رساني پزشكي دانشگاه علوم پزشكي
تبریز در سال 1401 - 1400 كه در آن شركت كردند. جمع آوري داده ها به وسیله پرسشنامه پژوهشگر- ساخته اي بود كه روایي و
پایایي آن به تایید رسیده بوده و در این مطالعه نیز روایي آن با نظرخواهي از صاحب نظران و پایایي آن با استفاده از ضریب آلفا
كرونباخ 94 / 0 ، تایید گردید كه در آن وضعیت كلي دروس كارآموزي در قالب چهار حیطه : فرآیند آموزش، یاد دهنده، یاد گیرنده
و عرصه هاي كارآموزي، تنظیم شده بود، صورت گرفت . در تجزیه و تحلیل داده ها به علت نرمال بودن داده هاي تحقیق از
آزمونهاي پارامتریک استفاده گردید.
روش نمونه گیري براي مربیان به صورت تمام شماري و براي دانشجویان به صورت در دسترس بود.
یافته ها :
تحلیل نظرات پاسخگویان نشان داد كه هر دو گروه مربیان و دانشجویان وضعیت كارآموزي و كارورزي اجرا شده در دانشكده
مدیریت و اطلاع رساني پزشكي را به ترتیب با میانگین نمره 60.14 و 51.96 در سطح متوسط ارزیابي كردند. تحلیل نتایج بر حسب
حیطه هاي مختلف كارآموزي نشان داد كه گروه دانشجویان كمترین میانگین را به حیطه عرصه كارآموزي ) 45.19 ( و گر وه مربیان
به حیطه یادگیرنده ) 48.33 ( اختصاص داده اند . همچنین این مطالعه نشان كه هیچ تفاوت آماري بین دیدگاههاي دانشجویان و
مربیان بر حسب ویژگي هاي دموگرافیک در مورد وضعیت كارآموزي و كارورزي اجرا شده در دانشكده مدیریت و اطلاع رساني
پزشكي وجود ندارد ) 05 / 0 ≤ p .)
نتیجه گیری :
كافي و مناسب بودن دانش و اطلاعات تئوریک كارآموزان و وجود علاقه و انگیره كافي در دانشجویان براي بهره برداري از زمان
هاي كارآموزي هر دو در حیطه یادگیرنده به ترتیب از دیدگاه مربیان و دانشجویان داراي كمترین كمترین میانگین بوده است كه
نیاز به توجه و دقت بیشتري دارد. در این زمینه براي تسهیل و سودمند بودن كارآموزیها، بایستي تمركز مسؤولان به ایجاد انگیزه و
همچنین مناسب بودن دانش و اطلاعات تئوریک كارآموزان متمركز باشد.
کلید واژه ها :
كارآموزي ، كارورزي ، دانشكده مدیریت و اطلاع رساني پزشكي | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکی | en_US |
dc.relation.isversionof | | en_US |
dc.subject | كارآموزي | en_US |
dc.subject | كارورزي | en_US |
dc.subject | دانشكده مدیریت و اطلاع رساني پزشكي | en_US |
dc.title | ارزیابی وضعیت برگزاری دوره های کارآموزی و کارورزی در دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | غلامزاده نیکجو, رعنا | |
dc.identifier.docno | 322گ | en_US |
dc.identifier.callno | 322گ | en_US |
dc.contributor.department | مدیریت و سیاستگذاری سلامت | en_US |
dc.description.discipline | مدیریت خدمات بهداشتی درمانی | en_US |
dc.description.degree | کارشناسی | en_US |
dc.citation.epage | | |
dc.citation.epage | | |