Show simple item record

dc.contributor.advisorمشایخ بخشی, فرهاد
dc.contributor.advisorعلیزاده, مهستی
dc.contributor.authorوهابی, گوهر
dc.date.accessioned2023-11-04T10:50:25Z
dc.date.available2023-11-04T10:50:25Z
dc.date.issued1402/04/12en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/69705
dc.description.abstractمقدمه : دیابت نوع دو بیماری مزمنی است که عدم کنترل وضعیت بیماران مبتلا به آن منجر به ایجاد عوارض بسیاری می شود، از این رو بیماران مذکور همواره نیازمند مراقبت های مستمر و با کیفیت جهت کنترل وضعیت بیماری شان می باشند و در دوران پاندمی کرونا به دلیل محدودیت های به وجود آمده، ارائه خدمات سلامت به این بیماران دچار چالش هایی بیش از پیش شده است. هدف : مطالعه حاضر با هدف تعیین راهکارهای مدیریتی بهبود کیفیت خدمات سلامت ارائه شده به بیماران مبتلا به دیابت نوع دو در همه گیری کووید 19 انجام شده است. روش کار و مواد : پژوهش حاضر یک مطالعه ترکیبی می باشد که هدف اول آن با استفاده از روش مرور حیطه ای انجام شد، سپس مصاحبه هایی نیمه ساختار یافته به صورت هدفمند با بیماران و ارائه دهندگان خدمات صورت گرفت و با تحلیل محتوا اطلاعات مورد نیاز استخراج شدند. در نهایت ضمن برگزاری نشست تخصصی با روش بارش افکار مجددا راهکارهای مدیریتی پیشنهاد شدند و جهت اولویت بندی شان از تکنیک گروه اسمی استفاده شد. یافته ها : کمیابی ، کاهش مرغوبیت و افزایش هزینه های برخی داروها، کمبود نیروی درمانی ، تاخیر در پیگیری وضعیت بیماران از مشکلات دریافت کنندگان خدمات و از دیدگاه کارکنان عدم آگاهی بیماران در زمینه کنترل بیماری و الزام در پیگیری، عدم وجود تمام تخصص های مورد نیاز از چالش های مهم در دوره پاندمی بود. دسترسی با نرخ دولتی و افزایش مرغوبیت اقلام دارویی و کاهش هزینه های دارویی ، حمایت فردی-اجتماعی و توانمند نمودن سیستم در استفاده از پزشکی از راه دور برای مراقبت از بیمار و افزایش تخصیص بودجه در استفاده از فناوری های نوین و دیجیتال حیطه سلامت از راهکارهای مدیریتی عنوان شده می باشد. نتیجه گیری : بررسی و ارائه راهکارها با توجه به چالش ها و الزامات احصا شده و در نظر گرفتن شان در برنامه های سیستم سلامت در آینده موجب ارتقای کیفیت خدمات دریافتی خواهد شد که در این صورت کل جامعه نیز ذی نفع خواهد شد. کلید واژه : راهکارهای مدیریتی، بهبود کیفیت، دیابت نوع دو، همه گیری، کوویدen_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز،دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکیen_US
dc.relation.isversionofhttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/69788en_US
dc.subjectراهکارهای مدیریتیen_US
dc.subjectبهبود کیفیتen_US
dc.subjectدیابت نوع دوen_US
dc.subjectهمه گیریen_US
dc.subjectکووید 19en_US
dc.titleراهکارهای مدیریتی بهبود کیفیت خدمات سلامت ارائه شده به بیماران مبتلا به دیابت نوع دو در همه گیری کووید-19en_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorغلامزاده, رعنا
dc.identifier.docno88پen_US
dc.identifier.callno88پen_US
dc.contributor.departmentگروه مدیریت و سیاستگذاریen_US
dc.description.disciplineمدیریت خدمات بهداشتیen_US
dc.description.degreeکارشناسی ارشدen_US
dc.citation.epage
dc.citation.epage
dc.citation.reviewerدشمنگیر, لیلا
dc.citation.reviewerمحمدی نیا, لیلا


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record