• English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • Persian 
    • English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • ورود
مشاهده آیتم 
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Health and Nutrition
  • Theses(HN)
  • مشاهده آیتم
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Health and Nutrition
  • Theses(HN)
  • مشاهده آیتم
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ارزیابی رفتار مرتبط با ایمنی ترافیک با دو روش سنجش شتاب طولی خودرو و خودگزارش دهی رانندگان شهر میاندوآب در سال 1400

Thumbnail
نمایش/بازکردن
پایان نامه مناف علی پور .pdf (2.828Mb)
تاریخ
1402
نویسنده
علی پور, مناف
Metadata
نمایش پرونده کامل آیتم
چکیده
مقدمه و هدف در کشور ما سالانه حدود 17000 نفر در اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست می دهند. حوادث ترافیکی سالانه علاوه بر تحمیل هزینه 6 میلیارد دلاری، اثرات سوء اجتماعی و روانی نیز دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی رفتار مرتبط با ایمنی ترافیک رانندگان انجام گرفت. مواد و روش ها این مطالعه مقطعی با هدف بررسی رفتار رانندگان در سال 1400، با دو روش سنجش شتاب طولی خودرو با استفاده از نرم افزار ثبت داده های GPS گوشی همراه رانندگان و خودگزارش دهی رانندگان (پرسشنامه ) در شهرستان میاندوآب انجام گرفت. تعداد 200 نفر از رانندگان به روش نمونه گیری سیستماتیک تصادفی متناسب انتخاب شده و توسط پرسشنامه رفتار رانندگی منچستر بررسی شدند. و به طور همزمان شتاب 114 نفر از این رانندگان نیز با استفاده از گوشی همراه بررسی شد. نتایج و یافته ها نتایج این مطالعه نشان داد بیشترین میانگین نمرات پرسشنامه در حیطه تخلفات عمدی و کمترین میانگین نمرات پرسشنامه در حیطه تخلفات غیر عمدی بود. به عبارتی دیگر این دو حیطه می تواند پیش بینی کننده رفتار و تصادفات رانندگان باشد. در صورتی که این تخلفات کاهش یابند می توانند منجر به کاهش تصادفات شوند. بین میانگین نمرات کل پرسشنامه در سطوح زیر دیپلم با تمام سطوح تحصیلات و همچنین بین دیپلم با لیسانس و بین دیپلم با فوق لیسانس و بالاتر، اختلاف معنادار بود. بین میانگین نمره کل پرسشنامه رانندگان با تعداد تصادفات، اختلاف معنادار بود. همچنین بین میانگین زیرمقیاس های پرسشنامه با تعداد تصادفات، اختلاف معناداری مشاهده شد. در این مطالعه میانگین و انحراف معیار شتاب رانندگان به ترتیب 039/0-،363/0 به دست آمد. بین تعداد ساعات رانندگی در طول هفته و میانگین نمره شتاب رانندگان اختلاف معناداری وجود داشت. نتیجه گیری: در این مطالعه با افزایش سطح تحصیلی رانندگان شاهد کاهش میانگین کل نمرات پرسشنامه بودیم به عبارت دیگر با افزایش سطح تحصیلات، بروز رفتار پرخطر رانندگی کاهش می یابد. بنابراین در گزینش رانندگان، باید سطح سواد مورد توجه قرار گرفته و برای انتخاب گروههای هدف آموزش، رانندگان با سطح سواد پایین در الویت باشند. حیطه تخلفات عمدی و غیرعمدی پیش بینی کننده تصادفات رانندگی می باشد. با کاهش تخلفات رانندگی تصادفات رانندگی نیز کاهش خواهد یافت. در این مطالعه برای بررسی شتاب رانندگان، از گوشی همراه استفاده شد. بنابراین با استفاده از گوشی همراه می توان پارامترهای رانندگی (سرعت، شتاب و ....) را بررسی نموده و براساس این پارامترها، رانندگان دارای رفتار پرخطر را شناسایی نمود.
URI
https://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/68803
Collections
  • Theses(HN)

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

مرور

همه مخزنجامعه ها و مجموعه هابراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوعاین مجموعهبراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوع

حساب من

ورودثبت نام

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV