Show simple item record

dc.contributor.authorحسینی راد, عزالدین
dc.date.accessioned2023-03-29T07:02:54Z
dc.date.available2023-03-29T07:02:54Z
dc.date.issued1401/07/30en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/68484
dc.description.abstractخلاصه فارسی: مقدمه و هدف: نظام ارجاع الکترونیک جهت افزایش دسترسی به مراقبت و استفاده کارآمد از منابع راه¬اندازی گردید. این مطالعه با هدف ارزیابی عملکرد ارجاع الکترونیک برنامه پزشک خانواده در استان آذربایجان غربی طراحی و اجرا گردیده است. روش¬کار و مواد: مطالعه حاضر به شکل چند روشی انجام گرفت. به این صورت که مرحله اول یک مطالعه کیفی(مصاحبه¬های نیمه ساختاریافته) برای بررسی دیدگاه صاحبنظران، جهت شناسایی چالش¬ها و راهکارهای نظام ارجاع الکترونیک انجام گرفت. در مرحله دوم مطالعه صورت یک مطالعه کمی با استفاده از آماربررسی وضعیت میزان ارجاع الکترونیک برنامه پزشک خانواده با استفاده از آمار توصیفی انجام گرفت. در نهایت در مرحله سوم، چالش¬ها و راهکارهای شناسایی شده با استفاده از ماتریس اولویت¬بندی توسط متخصصین امر اولویت¬بندی شدند. تمامی موارد کمی مطالعه با استفاده از نرم افزار ٍExcel انجام گرفت. یافته¬ها: یافته¬های پژوهش حاضر در قالب سه بخش که حاصل از مصاحبه برای شناسای چالش¬ها و راهکارها، استخراج داده¬های کمی از سامانه سیب و در نهایت استفاده از پانل خبرگان برای اولویت¬بندی چالش¬ها و راهکارها می¬باشد. چالش¬های عنوان شده از دیدگاه 31 نفر شرکت کننده¬ها در 4 تم اصلی: چالش¬های پشتیبانی و زیرساختی، چالش¬های مدیریتی، چالشی فرهنگی-اجتماعی و در نهایت چالش¬های آموزشی بودند. که در این تم¬ها 12 تم فرعی شناسایی و دسته¬بندی شدند. راهکارها نیز در 4 تم اصلی: ارتقائ سیستم الکترونیک، ایجاد زیرساخت¬های لازم(فیزیکی، فنی و قانونی)، فرهنگی سازی و آموزشی و در نهایت تامین نیرومنابعی انسانی متخصص طبقه¬بندی شدند، که در این تم¬ها 9 تم فرعی شناسایی و دسته¬بندی شدند. نتیجه¬گیری: نتایج بدست آمده از مطالعه نشان می¬دهد که اکثر چالش¬های شناسایی شده باعث کند شدن در رابطه با زیرساخت¬ها و مسائل مدیریتی بوده که نیازمند توجه پیش از اجرا و بیشتر توسط سیاستگذاران سیستم سلامت و مجریان برنامه نظام ارجاع می¬باشد تا از مسیر حرکت کند بیمار در سیستم شده سطوح سیستم سلامت جلوگیری کند و و مموجبات نارضایتی گیرنده¬گان و ارائه دهنده¬گان خدمات سلامت می¬شودنشود. از طرفی راهکارهایی نیز در رفع مشکلات و چالش های سیستم سلامتبرنامه نظام ارجاع کشور وجود دارند که بهتر است در اجرایی بهتر برنامه نظام ارجاع مورد توجه سیاستگذاران و مجریان باشد. را در پیاده سازی برنامه نظام ارجاع، با توتوجه به سطوح مختلف سیستم سلامت و با همکاری سازمان¬های ذینفع و درگیر در برنامه می¬تواند با را مشارکت داده¬ ها و برنامه¬ریزی دقیق¬تر کرده و بعدبا سرعت بالا و بهتر اجرا کننشود. در این راستا استفاده از پروتکل¬های شفاف و متناسب با شرایط کشور نیز می¬تواند مدیریت اجرای این برنامه را تسهیل کند.en_US
dc.language.isohttps://dspace.tbzmed.ac.ir:443/xmlui/handle/123456789/68485en_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکیen_US
dc.relation.isversionofفارسیen_US
dc.subjectنظام ارجاع، سیستم سلامت، سطح بندی خدماتen_US
dc.titleارزیابی عملکرد ارجاع الکترونیک برنامه پزشک خانواده در استان آذربایجان غربی در سال¬های1399 و 1400en_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorاعظمی آغداش, صابر
dc.contributor.departmentمدیریت و سیاستگذاری سلامت -MPHen_US
dc.description.disciplineمدیریت واصلاحات درنظام سلامتen_US
dc.description.degreeکارشناسی ارشدen_US
dc.citation.epage
dc.citation.epage


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record