dc.contributor.author | سبزیچی , ساناز | |
dc.date.accessioned | 2022-04-20T07:20:02Z | |
dc.date.available | 2022-04-20T07:20:02Z | |
dc.date.issued | 1398 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/66500 | |
dc.description.abstract | مقدمه و هدف: آمار فزاینده اختلالات اسکلتی- عضلانی در میان گروهها و قشرهای مختلف، بویژه کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه، حاکی از شرایط نامناسب ارگونومیکی و عدم تناسب محصولات با آنها میباشد.
تاکنون مطالعهای در ارتباط با بررسی بروز عوارض اسکلتی- عضلانی در بین دانشآموزان و طراحی صندلی کلاس درس با استفاده از دو روش عینی و ذهنی در کنار هم صورت نگرفته است و هنوز مشخص نبود که کدامیک از این روشها دقت بیشتری در پیشگویی بروز عوارض اسکلتی-عضلانی دارند. هدف مطالعه حاضر مقایسه دو روش عینی و ذهنی با هم بود و ارتباط آنها با بروز عوارض اسکلتی-عضلانی مشخص شد.
مواد و روش ها: جمعیت هدف شامل 480 نفر دانشآموزان مقاطع اول تا ششم شهر تبریز بود. در هر منطقه 4 مدرسه، 2 مدرسه پسرانه (1 مدرسه دولتی و 1 مدرسه غیرانتفاعی) و 2 مدرسه دخترانه (1 مدرسه دولتی و 1 مدرسه غیرانتفاعی) انتخاب از هر مقطع تحصیلی 4 دانشآموز به صورت تصادفی ساده انتخاب و اقدام به جمعآوری اطلاعات گرديد. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه بررسی عوارض اسکلتی-عضلانی نوردیک و چک لیست مشخصات میز و صندلی برای ارزیابی ذهنی بود.
یافته¬ها: در ارزیابی به روش عینی عدم تناسب ارتفاع صندلی و ارتفاع میز با ابعاد آنتروپومتریکی دانشآموزان مشاهده شد. در ارزیابی به روش ذهنی نیز در همه ابعاد میز و صندلی میزان درصد تناسب خیلی بیشتر از درصد عدم تناسب بود. در ارزیابی عینی ارتفاع صندلی و ارتفاع میز با درد در تمامی نواحی بدن بجز مچ دست رابطه معنی¬داری مشاهده شد (005/0> P). بدین صورت که دو روش عینی و ذهنی هیچ تطابق و تناسب باهم ندارد و نمیتوان بجای هم در پژوهشها استفاده کرد.
نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن بود که دو روش عینی و ذهنی ارتباط خیلی کم و ضعیفی با هم داشتند. | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده بهداشت | en_US |
dc.subject | تناسب | en_US |
dc.subject | آنتروپومتری | en_US |
dc.subject | ابعاد صندلی کلاس درس | en_US |
dc.subject | روش ذهنی | en_US |
dc.subject | روش عینی | en_US |
dc.subject | اختلالات اسکلتی- عضلانی | en_US |
dc.title | بررسی مقایسهای روشهای عینی و ذهنی تناسب ابعاد صندلی کلاس درس و نقش آن¬ها در بروز عوارض اسکلتی- عضلانی | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | دیانت, ایمان | |
dc.identifier.callno | 373ب | en_US |
dc.contributor.department | ارگونومی | en_US |
dc.description.discipline | ارگونومی | en_US |
dc.description.degree | کارشناسی ارشد | en_US |