• English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • English 
    • English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • Login
View Item 
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Health and Nutrition
  • Theses(HN)
  • View Item
  •   KR-TBZMED Home
  • School of Health and Nutrition
  • Theses(HN)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

بررسی مقایسه‌ای روش‌های عینی و ذهنی تناسب ابعاد صندلی کلاس درس و نقش آن¬ها در بروز عوارض اسکلتی- عضلانی

Thumbnail
View/Open
پایان نامه.pdf (1.569Mb)
Date
1398
Author
سبزیچی , ساناز
Metadata
Show full item record
Abstract
مقدمه و هدف: آمار فزاینده اختلالات اسکلتی- عضلانی در میان گروه‌ها و قشرهای مختلف، بویژه کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه، حاکی از شرایط نامناسب ارگونومیکی و عدم تناسب محصولات با آن‌ها می‌باشد. تاکنون مطالعه‌ای در ارتباط با بررسی بروز عوارض اسکلتی- عضلانی در بین دانش‌آموزان و طراحی صندلی کلاس درس با استفاده از دو روش عینی و ذهنی در کنار هم صورت نگرفته است و هنوز مشخص نبود که کدامیک از این روش‌ها دقت بیشتری در پیشگویی بروز عوارض اسکلتی-عضلانی دارند. هدف مطالعه حاضر مقایسه دو روش عینی و ذهنی با هم بود و ارتباط آنها با بروز عوارض اسکلتی-عضلانی مشخص شد. مواد و روش ها: جمعیت هدف شامل 480 نفر دانش‌آموزان مقاطع اول تا ششم شهر تبریز بود. در هر منطقه 4 مدرسه، 2 مدرسه پسرانه (1 مدرسه دولتی و 1 مدرسه غیرانتفاعی) و 2 مدرسه دخترانه (1 مدرسه دولتی و 1 مدرسه غیرانتفاعی) انتخاب از هر مقطع تحصیلی 4 دانش‌آموز به صورت تصادفی ساده انتخاب و اقدام به جمع‌آوری اطلاعات گرديد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه بررسی عوارض اسکلتی-عضلانی نوردیک و چک لیست مشخصات میز و صندلی برای ارزیابی ذهنی بود. یافته¬ها: در ارزیابی به روش عینی عدم تناسب ارتفاع صندلی و ارتفاع میز با ابعاد آنتروپومتریکی دانش‌آموزان مشاهده شد. در ارزیابی به روش ذهنی نیز در همه ابعاد میز و صندلی میزان درصد تناسب خیلی بیشتر از درصد عدم تناسب بود. در ارزیابی عینی ارتفاع صندلی و ارتفاع میز با درد در تمامی نواحی بدن بجز مچ دست رابطه معنی¬داری مشاهده شد (005/0> P). بدین صورت که دو روش عینی و ذهنی هیچ تطابق و تناسب باهم ندارد و نمی‌توان بجای هم در پژوهش‌ها استفاده کرد. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن بود که دو روش عینی و ذهنی ارتباط خیلی کم و ضعیفی با هم داشتند.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/66500
Collections
  • Theses(HN)

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of KR-TBZMEDCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Knowledge repository of Tabriz University of Medical Sciences using DSpace software copyright © 2018  HTMLMAP
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV