Show simple item record

dc.contributor.authorسبزیچی , ساناز
dc.date.accessioned2022-04-20T07:20:02Z
dc.date.available2022-04-20T07:20:02Z
dc.date.issued1398en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/66500
dc.description.abstractمقدمه و هدف: آمار فزاینده اختلالات اسکلتی- عضلانی در میان گروه‌ها و قشرهای مختلف، بویژه کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه، حاکی از شرایط نامناسب ارگونومیکی و عدم تناسب محصولات با آن‌ها می‌باشد. تاکنون مطالعه‌ای در ارتباط با بررسی بروز عوارض اسکلتی- عضلانی در بین دانش‌آموزان و طراحی صندلی کلاس درس با استفاده از دو روش عینی و ذهنی در کنار هم صورت نگرفته است و هنوز مشخص نبود که کدامیک از این روش‌ها دقت بیشتری در پیشگویی بروز عوارض اسکلتی-عضلانی دارند. هدف مطالعه حاضر مقایسه دو روش عینی و ذهنی با هم بود و ارتباط آنها با بروز عوارض اسکلتی-عضلانی مشخص شد. مواد و روش ها: جمعیت هدف شامل 480 نفر دانش‌آموزان مقاطع اول تا ششم شهر تبریز بود. در هر منطقه 4 مدرسه، 2 مدرسه پسرانه (1 مدرسه دولتی و 1 مدرسه غیرانتفاعی) و 2 مدرسه دخترانه (1 مدرسه دولتی و 1 مدرسه غیرانتفاعی) انتخاب از هر مقطع تحصیلی 4 دانش‌آموز به صورت تصادفی ساده انتخاب و اقدام به جمع‌آوری اطلاعات گرديد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه بررسی عوارض اسکلتی-عضلانی نوردیک و چک لیست مشخصات میز و صندلی برای ارزیابی ذهنی بود. یافته¬ها: در ارزیابی به روش عینی عدم تناسب ارتفاع صندلی و ارتفاع میز با ابعاد آنتروپومتریکی دانش‌آموزان مشاهده شد. در ارزیابی به روش ذهنی نیز در همه ابعاد میز و صندلی میزان درصد تناسب خیلی بیشتر از درصد عدم تناسب بود. در ارزیابی عینی ارتفاع صندلی و ارتفاع میز با درد در تمامی نواحی بدن بجز مچ دست رابطه معنی¬داری مشاهده شد (005/0> P). بدین صورت که دو روش عینی و ذهنی هیچ تطابق و تناسب باهم ندارد و نمی‌توان بجای هم در پژوهش‌ها استفاده کرد. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن بود که دو روش عینی و ذهنی ارتباط خیلی کم و ضعیفی با هم داشتند.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده بهداشتen_US
dc.subjectتناسبen_US
dc.subjectآنتروپومتریen_US
dc.subjectابعاد صندلی کلاس درسen_US
dc.subjectروش ذهنیen_US
dc.subjectروش عینیen_US
dc.subjectاختلالات اسکلتی- عضلانیen_US
dc.titleبررسی مقایسه‌ای روش‌های عینی و ذهنی تناسب ابعاد صندلی کلاس درس و نقش آن¬ها در بروز عوارض اسکلتی- عضلانیen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorدیانت, ایمان
dc.identifier.callno373بen_US
dc.contributor.departmentارگونومیen_US
dc.description.disciplineارگونومیen_US
dc.description.degreeکارشناسی ارشدen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record