Show simple item record

dc.contributor.authorمنقش, الهام
dc.date.accessioned2021-12-08T08:57:26Z
dc.date.available2021-12-08T08:57:26Z
dc.date.issued1400/08/04en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/65650
dc.description.abstractخلاصه فارسي مقدمه: تفسیر نادرست از رفتار دیگران از ویژگی های اصلی اسکیزوفرنیا است که پارانوئید نامیده می شود. درمان های شناختی-رفتاری(CBT) به عنوان درمان های روان شناختی توسعه یافته اند. واقعیت مجازی، شبیه سازی محیط واقعی و چندوجهی با کمک رایانه می باشد، همچنین یکی از ابزارهای قدرتمند برای تقویت تعاملات اجتماعی، استفاده از آواتارها در واقعیت مجازی است. هدف: طراحی و ارزیابی سیستم واقعیت مجازی براساس آواتاردرمانی برای بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیاپارانوئید روش كار و مواد: مطالعه حاضر در سه فاز تدوین شده است. فاز اول انجام مطالعه سیستماتیک است. فاز دوم طراحی محیط واقعیت مجازی بااستفاده از نرم افزار یونیتی است. فاز سوم شامل ارزیابی تاثیر مداخله مبتنی بر واقعیت مجازی در درمان بیماران است. روش انجام مداخله به اینصورت بود که بیماران در دو گروه مداخله و کنترل به صورت تصادفی قرار گرفتند. در گروه مداخله بیماران در کنار درمان معمول مداخله شناختی-رفتاری مبتنی بر واقعیت مجازی را دریافت کردند. در گروه کنترل، بیماران درمان های شناختی-رفتاری معمول را بدون واقعیت مجازی دریافت کردند. ابزار جمع آوری داده، پرسشنامه مقیاس علائم مثبت و منفی اسکیزوفرنیا و شناخت ابراز هیجان در صورت بود. يافته ها: یافته های هدف اول پایان نامه به این صورت است 7 مطالعه بر اساس معیارهای ورود، به مطالعه وارد شدند. نتایج هدف دوم به اینصورت است که سناریو طراحي شده محيط يك اتوبوس است كه در شهر حركت مي كند و تعداد11 آواتار انسانی در آن طراحی شده اند. يافته های هدف سوم نشان می دهد که بر اساس تجزیه و تحلیل داده های مربوط به تفاوت نمره قبل و بعد براساس آزمون من ویتنی، تفاوت معنی داری در میزان بهبود علائم بین گروه مداخله و کنترل وجود دارد (<P0.05). همچنین، براساس میانگین رتبه بندی، مشخص شد که گروه مداخله به طور کلی میزان بهبودی بیشتری در علائم نسبت به گروه کنترل دارد. نتيجه گيري: درنهایت، براساس نتایج مطالعه حاضر، درمان های شناختی-رفتاری مبتنی بر واقعیت مجازی در مقایسه با درمان های شناختی-رفتاری معمول اثرگذاری بیشتری روی بهبود علائم پارانویایی بیماران دارد. بنابراین، بهتر است از واقعیت مجازی به عنوان ابزاری برای درمان بیماران اسکیزوفرنیا استفاده شود.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز،دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکیen_US
dc.relation.isversionoffaen_US
dc.subjectواقعیت مجازی، آواتار درمانی، اسکیزوفرنیا، پارانوئیدen_US
dc.titleطراحی و ارزیابی سیستم مبتنی بر واقعیت مجازی برای آواتار درمانی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا دارای هذیان پارانوئیدen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorصمد سلطاني, طاها
dc.contributor.supervisorفرهنگ, سارا
dc.contributor.departmentفناوری اطلاعات سلامتen_US
dc.description.disciplineفناوری اطلاعات سلامتen_US
dc.description.degreeکارشناسی ارشدen_US
dc.citation.reviewerفرحبخش, مصطفی
dc.citation.reviewerمحمدزاده, زینب


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record