dc.contributor.author | اکبری نامور, زهرا | |
dc.date.accessioned | 2021-10-04T11:17:23Z | |
dc.date.available | 2021-10-04T11:17:23Z | |
dc.date.issued | 1400 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/65181 | |
dc.description.abstract | (01/0p =) و همچنین سه ماه بعد از مداخله (03/0p =)، به طور معناداری بیشتر بود. در مورد آگاهی از غذاهای فاقد گلوتن نیز، بلافاصله و سه ماه بعد از آموزش، گروه مداخله امتیاز بیشتری را کسب نمودند (001/0p <). اگرچه کیفیت زندگی از بعد روانی، سه ماه بعد، در آموزش گروهی به طور معناداری بهتر از آموزش معمول فردی بود (02/0p =) اما تفاوت در بعد جسمانی در بین دو گروه معنیدار نبود (05/ .(p >علائم بالینی (گوارشی) سه ماه بعد از اتمام آموزش در آموزش گروهی در مقایسه با آموزش فردی به طور معناداری کاهش یافته بود (04/0p =). از لحاظ نمایهی تودهی بدنی نیز بین دو گروه بعد از اتمام آموزش تفاوت معنیداری مشاهده نگردید (05/0 .(p >
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد آموزش گروهی بیماران مبتلا به سلیاک در مقایسه با آموزش معمول فردی، مداخله موثرتری برای افزایش آگاهی، بهبود کیفیت زندگی از بعد روانی و علائم بالینی بیماران میباشد. تفاوت معنیداری بین دو روش آموزشی از نظر تاثیر بر کیفیت زندگی از بعد جسمانی و نمایهی تودهی بدنی وجود نداشت.
واژگان کلیدی: بیماری سلیاک، آموزش گروهی، آگاهی، کیفیت زندگی، علائم بالینی و نمایهی تودهی بدنی | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه عتوم پزشکی تبریز ،دانشکده تغذیه | en_US |
dc.subject | کیفیت زندگی | en_US |
dc.subject | آگاهی | en_US |
dc.subject | آموزش گروهی | en_US |
dc.subject | بیماری سلیاک، | en_US |
dc.title | اثر آموزش گروهی رژیم فاقد گلوتن بر آگاهی، کیفیت زندگی، علائم بالینی و نمایهی تودهی بدنی بیماران مبتلا به سلیاک | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | مهدوی, رضا | |
dc.contributor.supervisor | نیک نیاز, زینب | |
dc.identifier.docno | 110816 | en_US |
dc.identifier.callno | 206/آ/ت | en_US |
dc.description.discipline | علوم تغذیه | en_US |
dc.description.degree | کارشناسی ارشد | en_US |