dc.contributor.author | سلیمانی رحیم آباد, وحید | |
dc.date.accessioned | 2021-09-08T08:43:18Z | |
dc.date.available | 2021-09-08T08:43:18Z | |
dc.date.issued | 1400 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/65067 | |
dc.description.abstract | مقدمه: امروزه تأثیر فرایندهای انگیزشی بر کارکرد شناختی و فراشناختی دانشجویان از اهمیت به سزایی برخوردار شده است. و با کمک عواملی مثل راهبردهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری و کشف روشهایی برای آموزش آن به یادگیرندگان، میتوانیم به تصمیم گیران نظام آموزشی کمک کنیم که به شیوه درستتری در این حوزه تصمیمگیری کنند.
هدف: روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه بررسی راهبرد های انگیزشی دانشجویان برای یادگیری و تعیین میزان انگیزش یادگیری دانشجویان دانشکده داروسازی تبریز سال 1399
روش کار: در این مطالعه اکتشافی، ابتدا از طریق فرستادن ایمیل به نویسندگان پرسشنامه اصلی، اجازه ترجمه و باز ترجمه پرسشنامه به زبان فارسی از آنها کسب شد. بررسی روایی محتوا با محاسبه نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا صورت پذیرفت. روایی صوری به کمک امتیاز تاثیر گویه بررسی و پایایی پرسشنامه به روش آزمون- بازآزمون و با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون رده ای (ICC) تعیین گردید.
بعد از روانسنجی، پرسشنامه ای به صورت اینترنتی تهیه و آماده شد. لینک پرسشنامه در کانال گروه کلاس بارگذاری و میزان انگیزش یادگیری دانشجویان دانشکده داروسازی تبریز در درس فارماکولوژی 1 سنجیده شد.
یافته ها: میانگین نسبت روایی محتوا، شاخص روایی محتوا و امتیاز تاثیر برای پرسشنامه ارزیابی راهبردهای انگیزشی دانشجویان برای یادگیری حاصل از این مطالعه به ترتیب 85/0، 84/0 و 55/4 بدست آمد. ضریب آلفای کرونباخ معادل 702/0 و ضریب همبستگی درون رده ای (ICC) با حدود اطمینان 95 درصد نیز معادل 701/0 بدست آمد. نتیجه نظرسنجی نهایی نیز با میانگین کلی 75/45 در بازه 10- تا 74 با شرایط کمی خوب انگیزش دانشجویان در درس فرماکولوژی 1 حاصل شد.
نتیجهگیری: از پرسشنامه روا و پایا شده در این طرح می توان برای ارزشیابی راهبردهای انگیزشی دانشجویان علوم پزشکی در یادگیری واحدهای درسی استفاده کرد، و تاثیر مداخلات آموزشی برای بهبود راهبردهای انگیزشی دانشجویان را ارزیابی نمود. | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده داروسازی | en_US |
dc.subject | یادگیری | en_US |
dc.subject | دانشجویان علوم پزشکی | en_US |
dc.subject | روانسنجی | en_US |
dc.subject | پرسشنامه | en_US |
dc.subject | راهبردهای انگیزشی | en_US |
dc.title | روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه بررسی راهبرد های انگیزشی دانشجویان برای یادگیری و تعیین میزان انگیزش یادگیری دانشجویان دانشکده داروسازی تبریز سال 1399 | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | مالکی دیزجی, نسرین | |
dc.contributor.supervisor | غفاری فر, سعیده | |
dc.identifier.callno | 4205 | en_US |
dc.description.discipline | داروسازی | en_US |
dc.description.degree | دکترای عمومی | en_US |