Show simple item record

dc.contributor.advisorعظیم‌زاده, سولماز
dc.contributor.authorزنجانلو, عاطفه
dc.date.accessioned2021-07-06T05:00:34Z
dc.date.available2021-07-06T05:00:34Z
dc.date.issued1399/12/25en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/64526
dc.description.abstractچکیده: مقدمه و هدف: امروز تروما از در مباحث مهمی است که مورد توجه جدی قرار دارد چرا که چهارمین علت مرگ در دنیا و اولین علت مرگ در چهار دهه‌ی اول عمر محسوب می‌شود. توجه به مفهوم کیفیت بخصوص در بخش سلامت و خدمات ارائه شده در بخش سلامت مهم است و کیفیت را در حالت کلی دستیابی به سطح بالایی از برتری و مطلوبیت می‌باشد. هدف از مطالعه‌ی حاضر ارزیابی کیفیت مراقبت از بیماران ترومایی در بیمارستان شهدای شهر تبریز است. روش پژوهش: مطالعه‌ی حاضر یک مطالعه‌ی مقطعی-توصیفی می‌باشد که بر روی بیماران ترومایی در سال 1399 انجام شده است. محیط پژوهش بیمارستان شهدای تبریز با حجم نمونه 170 می‌باشد. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه 4 قسمتی که شامل سوال‌هایی در مورد کیفیت خدمت، کیفیت فنی، کیفیت مشتری و مشخصات فردی استفاده شده است. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS-21 تحلیل شدند. یافته‌ها: مطالعه حاضر به صورت مقطعی برای ارزیابی کیفیت خدمت، فنی و مشتری برای بیماران ترومایی بیمارستان شهدای تبریز با ابعاد بین 170 بیمار به روش مصاحبه و پر نمودن پرسشنامه‌ها به عمل آمده است. یافته‌های حاصل از طریق تحلیل داده‌ها در نرم‌افزار spss-21 صورت گرفته است تا در مورد نتایج حاصل بتوان بحث نمود. بر اساس نتایج مطالعه 54.1 درصد از شرکت کنندگان را زنان تشکیل می‌دادند و گروه سنی 41-60 سال با 36.5 درصد بیشترین سهم از مشارکت کنندگان را به خود اختصاص دادند. همچنین نمره میانگین کیفیت خدمت 7.91، که نسبت به نمره ملاک 9 امتیاز متوسطی است. نمره میانگین کیفیت فنی 0.60 می‌باشد که که میزان رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی در بیماران ترومایی است که نشانگر میزان متوسط رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی در بیمارستان شهدای تبریز می‌باشد. نمره میانگین کیفیت مشتری 80.7 به دست آمده است، نتایج مطالعه نشان داد که تمامی افراد شرکت کننده در این پژوهش به این موضوع اعتقاد و باور دارند که پیش از هر چیزی خود آن ها مسئول بیماری خود هستند. نمره کل کیفیت خدمات مراقبتی 70.65 محاسبه شده است. نتیجه‌گیری: شکاف قابل توجهی بین انتظارات دریافت کنندگان خدمات و عملکرد واقعی سیستم وجود دارد. تشکیل انجمن‌های حمایتی از بیماران ترومایی جهت پشتیبانی بیماران توسط سایر بیمارانی که شرایط مشابه دارند، تهیه محتوای آموزشی، پیگیری مراجعه بیماران به متخصص تغذیه می‌توانند در از بین بردن این شکاف و افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران ترومایی موثر باشد.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز،دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکیen_US
dc.subjectکیفیت خدمت، کیفیت فنی، کیفیت مشتری، تروماen_US
dc.titleارزیابی کیفیت مراقبت از بیماران ترومایی در بیمارستان شهدا شهر تبریز- 1398-1399en_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorقلی‌پور, کمال
dc.contributor.departmentمدیریتen_US
dc.description.disciplineمدیریت خدمات بهداشتی و درمانیen_US
dc.description.degreeکارشناسیen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record