dc.contributor.advisor | عزت آقاجری, پروانه | |
dc.contributor.advisor | اصغری جعفرآبادی, محمد | |
dc.contributor.author | جلیلی, پرستو | |
dc.date.accessioned | 2021-04-20T06:04:20Z | |
dc.date.available | 2021-04-20T06:04:20Z | |
dc.date.issued | 1399 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/64073 | |
dc.description.abstract | چکيده: مقدمه: با توجه به اين که پيشرفت در مراقبت هاي نوزادان، ميزان بقا را در بيماران حاد و نوزادان نارس بهبود بخشيده، پرستاران نوزادان به مهارت هاي حرفه اي براي مراقبت نياز دارند و بايستي از تمام مهارت ها و تکنيک هاي جديد مراقبتي دانش کافي داشته باشند. از طرفی آموزش به شیوه های متنوع، غیرحضوری و در شبکه های مجازی برای بزرگسالان مورد توافق می باشند. لذا هدف از اين مطالعه مقايسه تاثير آموزش به دو روش لوح فشرده و شبکه اجتماعي بر دانش و عملکرد پرستاران بخش هاي مراقبت ويژه نوزادان در ارزيابي رفتار نوزاد نارس بود.
روش: مطالعه حاضر به روش نیمه تجربی بر روي ۵۰ پرستار بخش مراقبت ويژه نوزادان در چهار بيمارستان کرمانشاه انجام گرفت. ابزار جمع آوري داده ها، شامل اطلاعات دموگرافيک و پرسشنامه تعيين سطح دانش پرستاران و چک ليست مشاهده و ثبت رفتار نوزاد نارس براي تعيين عملکرد بود. مداخله در دو گروه لوح فشرده و شبکه اجتماعي (به مدت ۱۵ روز) انجام گرفت و داده ها با استفاده از آمار توصيفي و استنباطي (تي مستقل، تي زوج و تحليل کوواريانس) در نرم افزار SPSS نسخه ۲۴ تجزيه و تحليل شد.
يافته ها: دانش وعملکرد پرستاران بخش های NICU قبل از مداخله، بین دو گروه لوح فشرده وشبکه اجتماعی، تفاوت آماری معنی داری نشان نداد(۷۱/۰P= و/۰۹۴P= ).
دانش وعملکرد پرستاران بعد از آموزش، بین دو گروه تفاوت معنی داری نشان داد(۰۰۱/۰P< و۰۰۱/۰P<). تغییرات دانش وعملکرد پرستاران، بین دو گروه تفاوت معنی دارنشان داد(۰۲/۰P= و ۰۳/۰P= ).هردو متغیر دانش و عملکرد پرستاران در گروه شبکه اجتماعی، بیشتر از گروه لوح فشرده افزایش داشت.
نتيجه گيري: استفاده از آموزش مبتني بر شبکه اجتماعي مبتنی بر تلفن همراه در زمينه مراقبت از نوزاد، شيوه مناسب و در دسترسي است كه پرستاران مي توانند استفاده و اطلاعات خود را به روز نمايند. با توجه به تاثير بهتر شبکه اجتماعی نسبت به لوح فشرده در اين مطالعه، بهکارگيري شبکههاي اجتماعي ميتواند فرصتي براي بهبود فرايند آموزش و يادگيري باشد. | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی | en_US |
dc.subject | کلید واژه ها: دانش، عملکرد، ارزیابی رفتار نوزاد نارس، پرستاران بخش مراقبت ويژه نوزادان، لوح فشرده، شبکه اجتماعی | en_US |
dc.title | مقايسه تاثير آموزش به دو روش لوح فشرده و شبکه اجتماعي بر دانش و عملکرد پرستاران بخشهاي مراقبت ويژه نوزادان در ارزيابي رفتار نوزاد نارس | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | ولیزاده, لیلا | |
dc.identifier.docno | 879 | en_US |
dc.identifier.callno | پ879 | en_US |
dc.contributor.department | پرستاری | en_US |
dc.description.discipline | پرستاری: داخلي- جراحی | en_US |
dc.description.degree | فوق لیسانس | en_US |