نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.authorنظری ارمی, ملیحه
dc.date.accessioned2021-04-11T05:06:07Z
dc.date.available2021-04-11T05:06:07Z
dc.date.issued1399/11/29en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/64007
dc.description.abstractخلاصه فارسی مقدمه: كتاب الكترونيكي داراي ويژگي‌های منحصربه‌فردی است که به واسطۀ آن‌ها می‌توان بر بسیاری از چالش‌ها و مشکلات کتب چاپی چیره شد. در این میان پذیرش آن توسط فراگیران و دانشجویان و میزان استفاده از آن بسیار حائز اهمیت است. هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی فاکتورهای مؤثر بر استفاده دانشجویان از کتاب الکترونیکی بر مبنای مدل پذیرش فناوری و تئوری انتظار- تأیید انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعۀ توصیفی ـ تحلیلی از نوع تحلیل عاملی – تأییدی بود، جامعه آماری آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بودند. روش نمونه‌گیری، ساده و نمونه در دسترس بود که تعداد 140 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند، ابزار پژوهش، پرسشنامه ساختار‌یافته بر اساس مدل پذیرش فناوری و تئوری انتظار- تأیید بود. برای روایی محتوای پرسشنامه از نظرات ده نفر از متخصصان استفاده شد و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ محاسبه شد. و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSSV.24 استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که فاکتورهای مدل پذیرش فناوری یعنی «برداشت ذهنی از سودمندی استفاده» و «قصد ادامه دادن» با (64/0=β) و «برداشت ذهنی از سهولت استفاده» و «قصد ادامه دادن» با (42/0=β) تأثیر مستقیم و معنی‌داری بر استفادة دانشجویان از کتاب الکترونیکی دارند. سایر یافته‌ها نشان داد که مدل پیشنهادی قادر به تبیین و تشریح بیش از 47 درصد از عوامل مؤثر بر استفادة کتاب الکترونیکی توسط دانشجویان است. نتیجه‌گیری: مدل ترکیبی پذیرش فناوری و تئوری انتظار - تأیید مدلی مناسب جهت تبیین و تشریح رفتار دانشجویان در استفاده از کتب الکترونیکی است. نتایج این پژوهش به روشنی فاکتورهای مؤثر بر استفادۀ دانشجویان از کتاب الکترونیکی را شناسایی کرد که شامل «برداشت ذهنی از سودمندی استفاده»، «برداشت ذهنی از سهولت استفاده»، «تأیید» و «رضایت کاربر» است. نتایج این پژوهش می‌تواند در طراحی کتب الکترونیکی، پیاده‌سازی موفق و استفاده گسترده از آن برای برنامه‌ریزان، سیاستگذاران و مدرسان؛ مفید باشد.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز،دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکیen_US
dc.subjectکتاب الکترونیکی، مدل پذیرش فناوری، تئوری انتظار- تأیید، استفاده از کتاب الکترونیکen_US
dc.titleبررسی استفاده از کتاب الکترونیکی توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر مبنای مدل پذیرش فناوری و تئوری انتظار – تأییدen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorعبدخدا, محمدهیوا
dc.contributor.departmentکتابداری واطلاع رسانی پزشکیen_US
dc.description.disciplineکتابداری پزشکیen_US
dc.description.degreeکارشناسی ارشدen_US
dc.citation.reviewerارشادسرابی, رقیه
dc.citation.reviewerصمدسلطانی, طاها


فایلهای درون آیتم

Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم