Show simple item record

dc.contributor.advisorرحمانی, فرناز
dc.contributor.authorکریم پور, زینب
dc.date.accessioned2021-02-08T08:22:05Z
dc.date.available2021-02-08T08:22:05Z
dc.date.issued1399en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/63584
dc.description.abstractچکیده: مقدمه و هدف: ارتقاء سلامت روان و سبک زندگی سالم دانشجویان پرستاری ازاهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که آن‌ها به ‌عنوان پیشروان سلامتی می‌توانند تضمین‌کننده سلامتی بیماران و در نهایت سلامتی افراد جامعه باشند. با توجه به اینکه مطالعات اندکی در خصوص ارتقاء سلامت دانشجویان انجام شده است، لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سلامت روان و سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی در استان آذربایجان شرقی انجام شد.مواد و روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی می باشد که در آن 624 نفر از دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی دانشکده‌های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی در استان آذربایجان شرقی که در سال اول تا چهارم مشغول به تحصیل بودند، طی سال 97-96 به روش سرشماری انتخاب شدند. جمع آوری داده‌ها از طریق دو پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر(1979) (GHQ) و سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت HPLPΠ)) همراه با مشخصات دموگرافیک دانشجویان پرستاری صورت گرفت. اطلاعات حاصله با استفاده از نرم افزار آماری کامپیوتری SPSS نسخه 13 با استفاده از روش آمار توصیفی و استنباطی (آزمون آماری تی تست، آنوا و پیرسون) تجزیه و تحلیل شد.نتایج: میانگین نمره سلامت روان دانشجویان شرکت‌کننده در مطالعه59 /18±43/79 بود. بیشترین میانگین مربوط به بعد علایم افسردگی( 9/6±13/22 ) و کم‌ترین میانگین مربوط به بعد کارکرد اجتماعی( 93/5±65/18) بود. میانگین نمره سبک زندگی ارتقا‌دهنده سلامت دانشجویان شرکت کننده 40/21±71/126 بود که بیشترین نمره مربوط به بعد روابط بین فردی( 77/4±18/24) و کم‌ترین نمره مربوط به بعد فعالیت فیزیکی( 58/4±61/ 17) بود. بین میانگین نمرات پرسشنامه سلامت روان و سبک زندگی ارتقاء‌دهنده سلامت دانشجویان پرستاری ارتباط معنی‌داری (57/0=r، 001≥0=P) وجود داشت.نتیجه¬گیری: : با توجه به نتایج پژوهش مبنی بر ارتباط مستقیم بین سلامت روان و سبک زندگی ارتقاء ‌دهنده سلامت دانشجویان، لازم است تا مدیران و مسئولین دانشگاه ها و دانشکده های پرستاری با برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه سبک زندگی و ارتقاء سلامت روانی و همچنین با فعال کردن مراکز مشاوره روانی دانشجویان، گام بلندی در جهت تغییر سبک زندگی و ارتقاء سطح سلامت جسمی و روانی دانشجویان بردارند.کلمات کلیدی: سلامت روان (F02.418)، سبک زندگی (F01.829.458)، ارتقا‌ء سلامت (I02.233.332.445)، دانشجویان پرستاری (M01.848.769.685)en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و ماماییen_US
dc.relation.isversionofفارسیen_US
dc.subjectكلید واژه ها: سلامت روان، سبک زندگی ، ارتقا‌ء سلامت ، دانشجویان پرستاریen_US
dc.titleارتباط سلامت روان و سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در دانشجویان پرستاری دانشکده‌ های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان شرقی در سال 1396en_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorابراهیمی, حسین
dc.contributor.supervisorنامدار, حسین
dc.identifier.docnoپ868en_US
dc.identifier.callno868en_US
dc.contributor.departmentآموزش پرستاریen_US
dc.description.disciplineپرستاریen_US
dc.description.degreeفوق لیسانسen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record