• English
    • Persian
  • Persian 
    • English
    • Persian
  • ورود
مشاهده آیتم 
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • مشاهده آیتم
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • مشاهده آیتم
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ارتباط سلامت روان و سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در دانشجویان پرستاری دانشکده‌ های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان شرقی در سال 1396

Thumbnail
نمایش/بازکردن
پ868پایانامه زینب کریم پور.pdf (2.562Mb)
مجوز انتشار زینب کریم پور.jpg (1.320Mb)
تاریخ
1399
نویسنده
کریم پور, زینب
Metadata
نمایش پرونده کامل آیتم
چکیده
چکیده: مقدمه و هدف: ارتقاء سلامت روان و سبک زندگی سالم دانشجویان پرستاری ازاهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که آن‌ها به ‌عنوان پیشروان سلامتی می‌توانند تضمین‌کننده سلامتی بیماران و در نهایت سلامتی افراد جامعه باشند. با توجه به اینکه مطالعات اندکی در خصوص ارتقاء سلامت دانشجویان انجام شده است، لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سلامت روان و سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی در استان آذربایجان شرقی انجام شد.مواد و روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی می باشد که در آن 624 نفر از دانشجویان پرستاری مقطع کارشناسی دانشکده‌های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی در استان آذربایجان شرقی که در سال اول تا چهارم مشغول به تحصیل بودند، طی سال 97-96 به روش سرشماری انتخاب شدند. جمع آوری داده‌ها از طریق دو پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر(1979) (GHQ) و سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت HPLPΠ)) همراه با مشخصات دموگرافیک دانشجویان پرستاری صورت گرفت. اطلاعات حاصله با استفاده از نرم افزار آماری کامپیوتری SPSS نسخه 13 با استفاده از روش آمار توصیفی و استنباطی (آزمون آماری تی تست، آنوا و پیرسون) تجزیه و تحلیل شد.نتایج: میانگین نمره سلامت روان دانشجویان شرکت‌کننده در مطالعه59 /18±43/79 بود. بیشترین میانگین مربوط به بعد علایم افسردگی( 9/6±13/22 ) و کم‌ترین میانگین مربوط به بعد کارکرد اجتماعی( 93/5±65/18) بود. میانگین نمره سبک زندگی ارتقا‌دهنده سلامت دانشجویان شرکت کننده 40/21±71/126 بود که بیشترین نمره مربوط به بعد روابط بین فردی( 77/4±18/24) و کم‌ترین نمره مربوط به بعد فعالیت فیزیکی( 58/4±61/ 17) بود. بین میانگین نمرات پرسشنامه سلامت روان و سبک زندگی ارتقاء‌دهنده سلامت دانشجویان پرستاری ارتباط معنی‌داری (57/0=r، 001≥0=P) وجود داشت.نتیجه¬گیری: : با توجه به نتایج پژوهش مبنی بر ارتباط مستقیم بین سلامت روان و سبک زندگی ارتقاء ‌دهنده سلامت دانشجویان، لازم است تا مدیران و مسئولین دانشگاه ها و دانشکده های پرستاری با برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه سبک زندگی و ارتقاء سلامت روانی و همچنین با فعال کردن مراکز مشاوره روانی دانشجویان، گام بلندی در جهت تغییر سبک زندگی و ارتقاء سطح سلامت جسمی و روانی دانشجویان بردارند.کلمات کلیدی: سلامت روان (F02.418)، سبک زندگی (F01.829.458)، ارتقا‌ء سلامت (I02.233.332.445)، دانشجویان پرستاری (M01.848.769.685)
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/63584
Collections
  • Theses(NM)

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

مرور

همه مخزنجامعه ها و مجموعه هابراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوعاین مجموعهبراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوع

حساب من

ورودثبت نام

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV