نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorصادقی بازرگانی, همایون
dc.contributor.authorقمرپور, الهه
dc.date.accessioned2020-10-19T09:19:38Z
dc.date.available2020-10-19T09:19:38Z
dc.date.issued1392en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/62863
dc.description.abstractمقدمه: بررسي وضعيت تحصيلي دانشجويان در دانشگاه ها از اولويت هاي پژوهش در آموزش و از مسائل مورد توجه مديران آموزشي دانشگاه ها است كه مي تواند براي دست اندركاران آموزشي، تصويري روشن تر از كاركرد دانشگاه فراهم نمايد و امكان دستكاري و مداخله مناسب براي كاهش عوارض افت تحصيلي را به دنبال داشته باشد. اين مطالعه به منظور بررسي وضعيت تحصيلي و برخي عوامل پيشگويي كننده مؤثر بر وضعيت تحصيلي دانشجويان ورودي سال هاي 1377 لغايت 1387 دانشكده بهداشت و تغذيه دانشگاه علوم پزشكي تبريز انجام گرديده است. مواد و روشها: مطالعه حاضر يك مطالعه توصيفي- تحليلي مي باشد. جامعه هدف آن، كليه دانشجويان ورودي سال هاي 1387 تا 1377 دانشكده بهداشت و تغذيه دانشگاه علوم پزشكي تبريز، در كليه رشته هاي موجود در دانشكده و در تمامي مقاطع تحصيلي ( به جز مقطع دكتري ) و در دو دوره شبانه و روزانه مي باشد. روش نمونه گيري اين مطالعه، سرشماري مي باشد. اطلاعات فردي و اطلاعات مربوط به ترم هاي تحصيلي دانشجويان با استفاده از فرمي كه به تأييد اعضاي پانل خبرگان رسيده بود، ابتدا از سايت سما واحد آموزش دانشكده و سپس از طريق بررسي پرونده هاي دانشجويان جمع آوري گرديد. سپس داده هاي به دست آمده با استفاده از آمار توصيفي و به صورت (ميانگين، درصد، SPSS فراواني و... ) و آزمون هاي آماري همبستگي كاي دو، رگرسيون لوجستيك و كروسكال واليس در نرم افزار آماري تجزيه و تحيل گرديد. يافته ها: از كل دانشجويان بررسي شده ( 1886 نفر)، حدود 70 درصد دختر بودند. از نظر مقطع تحصيلي 40.2 درصد دانشجويان در مقطع كارشناسي پيوسته ، 35.3 درصد كارداني، 21 درصد كارشناسي ناپيوسته و 3.4 درصد كارشناسي ارشد بودند. اكثريت آنها در دوره روزانه تحصيل كرده بودند و نوع سهميه ورود به دانشگاه آنان آزاد و مناطق بود كه 32.9 از سهميه منطقه 1 پذيرش شده بودند. ميانگين سن ورود به دانشگاه در اين دانشجويان 22 سال بود. از كل دانشجويان مورد بررسي، 1841 نفر ( 97.6 درصد) موفق به اخذ مدرك تحصيلي مورد انتظار در پايان دوره تحصيلي شده اند و 45 نفر ( 2.3 درصد ) از اين نظر ناموفق بودند. دلايل عدم اخذ مدرك تحصيلي در اين دانشجويان به ترتيب عبارت بود از: تغيير رشته ( 37.7 درصد)، انصراف ( 33.3 درصد) و اخراج ( 26.6 درصد). داشتن مشكل در تحصيل با متغير هاي و با نوع دوره (P value< جنسيت، سن ورود به دانشگاه، سهميه و مقطع تحصيلي ارتباط معني داري دارد ( 0.001 و مقطع (P value= آموزشي رابطه معني داري ندارد. همچنين بين داشتن معدل كل الف با نوع دوره آموزشي( 0.01 ارتباط معناداري ديده شد. (P value< تحصيلي ( 0.001 بحث ونتيجه گيري: بر اساس نتايج اين مطالعه جنسيت، سن ورود به دانشگاه، سهميه، مقطع تحصيلي و نوع دوره آموزشي از عوامل موثر در وضعيت تحصيلي دانشجويان مي باشند و توجه به اين عوامل و هدايت دانشجويان با توجه به آن ها در مسير تحصيلي شان باعث ارتقاي كيفيت آموزشي و همچنين افزايش احتمال موفقيت تحصيلي و شغلي آنان در آينده خواهد شد.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز،دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکیen_US
dc.subjectدانشجويان، وضعيت تحصيلي، موفقيت تحصيلي، عدم موفقيت تحصيليen_US
dc.titleبررسی وضعیت تحصیلی (موفقیت و عدم موفقیت تحصیلی) و شناسایی برخی پیش گوی کننده های موثر برآن در دانشجویان ورودی سالهای 1377تا 1387 دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریزen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorتبریزی, جعفرصادق
dc.contributor.departmentمدیریتen_US
dc.description.disciplineمدیریت خدمات بهداشتی و درمانیen_US
dc.description.degreeکارشناسیen_US


فایلهای درون آیتم

Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم