dc.contributor.advisor | صادقی بازرگانی, همایون | |
dc.contributor.author | قمرپور, الهه | |
dc.date.accessioned | 2020-10-19T09:19:38Z | |
dc.date.available | 2020-10-19T09:19:38Z | |
dc.date.issued | 1392 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/62863 | |
dc.description.abstract | مقدمه: بررسي وضعيت تحصيلي دانشجويان در دانشگاه ها از اولويت هاي پژوهش در آموزش و از مسائل مورد توجه
مديران آموزشي دانشگاه ها است كه مي تواند براي دست اندركاران آموزشي، تصويري روشن تر از كاركرد دانشگاه فراهم
نمايد و امكان دستكاري و مداخله مناسب براي كاهش عوارض افت تحصيلي را به دنبال داشته باشد. اين مطالعه به
منظور بررسي وضعيت تحصيلي و برخي عوامل پيشگويي كننده مؤثر بر وضعيت تحصيلي دانشجويان ورودي سال هاي
1377 لغايت 1387 دانشكده بهداشت و تغذيه دانشگاه علوم پزشكي تبريز انجام گرديده است.
مواد و روشها: مطالعه حاضر يك مطالعه توصيفي- تحليلي مي باشد. جامعه هدف آن، كليه دانشجويان ورودي سال هاي
1387 تا 1377 دانشكده بهداشت و تغذيه دانشگاه علوم پزشكي تبريز، در كليه رشته هاي موجود در دانشكده و در
تمامي مقاطع تحصيلي ( به جز مقطع دكتري ) و در دو دوره شبانه و روزانه مي باشد. روش نمونه گيري اين مطالعه،
سرشماري مي باشد. اطلاعات فردي و اطلاعات مربوط به ترم هاي تحصيلي دانشجويان با استفاده از فرمي كه به تأييد
اعضاي پانل خبرگان رسيده بود، ابتدا از سايت سما واحد آموزش دانشكده و سپس از طريق بررسي پرونده هاي
دانشجويان جمع آوري گرديد. سپس داده هاي به دست آمده با استفاده از آمار توصيفي و به صورت (ميانگين، درصد،
SPSS فراواني و... ) و آزمون هاي آماري همبستگي كاي دو، رگرسيون لوجستيك و كروسكال واليس در نرم افزار آماري
تجزيه و تحيل گرديد.
يافته ها: از كل دانشجويان بررسي شده ( 1886 نفر)، حدود 70 درصد دختر بودند. از نظر مقطع تحصيلي 40.2 درصد
دانشجويان در مقطع كارشناسي پيوسته ، 35.3 درصد كارداني، 21 درصد كارشناسي ناپيوسته و 3.4 درصد كارشناسي
ارشد بودند. اكثريت آنها در دوره روزانه تحصيل كرده بودند و نوع سهميه ورود به دانشگاه آنان آزاد و مناطق بود كه
32.9 از سهميه منطقه 1 پذيرش شده بودند. ميانگين سن ورود به دانشگاه در اين دانشجويان 22 سال بود. از كل
دانشجويان مورد بررسي، 1841 نفر ( 97.6 درصد) موفق به اخذ مدرك تحصيلي مورد انتظار در پايان دوره تحصيلي شده
اند و 45 نفر ( 2.3 درصد ) از اين نظر ناموفق بودند. دلايل عدم اخذ مدرك تحصيلي در اين دانشجويان به ترتيب عبارت
بود از: تغيير رشته ( 37.7 درصد)، انصراف ( 33.3 درصد) و اخراج ( 26.6 درصد). داشتن مشكل در تحصيل با متغير هاي
و با نوع دوره (P value< جنسيت، سن ورود به دانشگاه، سهميه و مقطع تحصيلي ارتباط معني داري دارد ( 0.001
و مقطع (P value= آموزشي رابطه معني داري ندارد. همچنين بين داشتن معدل كل الف با نوع دوره آموزشي( 0.01
ارتباط معناداري ديده شد. (P value< تحصيلي ( 0.001
بحث ونتيجه گيري: بر اساس نتايج اين مطالعه جنسيت، سن ورود به دانشگاه، سهميه، مقطع تحصيلي و نوع دوره
آموزشي از عوامل موثر در وضعيت تحصيلي دانشجويان مي باشند و توجه به اين عوامل و هدايت دانشجويان با توجه به
آن ها در مسير تحصيلي شان باعث ارتقاي كيفيت آموزشي و همچنين افزايش احتمال موفقيت تحصيلي و شغلي آنان در
آينده خواهد شد. | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز،دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکی | en_US |
dc.subject | دانشجويان، وضعيت تحصيلي، موفقيت تحصيلي، عدم موفقيت تحصيلي | en_US |
dc.title | بررسی وضعیت تحصیلی (موفقیت و عدم موفقیت تحصیلی) و شناسایی برخی پیش گوی کننده های موثر برآن در دانشجویان ورودی سالهای 1377تا 1387 دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | تبریزی, جعفرصادق | |
dc.contributor.department | مدیریت | en_US |
dc.description.discipline | مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی | en_US |
dc.description.degree | کارشناسی | en_US |