dc.contributor.author | بهپایی, سما | |
dc.date.accessioned | 2020-07-12T04:52:30Z | |
dc.date.available | 2020-07-12T04:52:30Z | |
dc.date.issued | 1398/12/24 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/62119 | |
dc.description.abstract | چکیده:
مقدمه: توجه به کیفیت خدمت نقش تعیین کنندهای در مدیریت فشارخون بالا و پایبندی بیماران به درمان دارد. هدف از مطالعه حاضر، تعیین کیفیت خدمت مراقبتهای ارائه شده به بیماران فشارخون بالا در مراکز سلامت شهرستان تبریز است.
مواد و روش مطالعه: مطالعه حاضر از نوع مقطعی بوده که در سال 1398 با شرکت 152 نفر از بیماران مبتلا به فشارخون بالا که تحت پوشش 18 مركز منتخب از مراکز سلامت شهرستان تبریز بودند، انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامهي کیفیت خدمت در قالب 13 بعد و دو قسمت اهميت و عملكرد جمع آوری شد. کیفیت خدمت از فرمول (کیفیت خدمت =10 – (اهمیت*عملکرد)) محاسبه شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-23 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: بر اساس یافتههای مطالعه، 7/73 درصد از شرکت کنندگان مطالعه زن و بیشتر افراد (5/35 درصد) سنين بين 61 تا 70 سال داشتند. همچنین 6/56 درصد افراد سابقه فشارخون در خانواده خود داشتند. نمره کیفیت خدمت کل 93/7 از 10 بدست آمد. بعد احترام بیشترین نمره کیفیت خدمت (17/9) و ابعاد پیشگیری (77/5) و گروههای حمایتی (48/5) پایین ترین امتیاز را کسب کرداند.
نتیجهگیری: شکاف قابل توجهی بین انتظارات دریافت کنندگان خدمات و عملکرد واقعی سیستم سلامت وجود دارد. برای بهبود کیفیت خدمت تشکیل گروه های حمایتی متشکل از بیماران و همچنین گروه درمانی و استفاده از فناوری های نوین می تواند موثر باشد. | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز،دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکی | en_US |
dc.subject | فشارخون بالا، مراکز سلامت، کیفیت خدمت | en_US |
dc.title | ارزیابی کیفیت خدمت مراقبتهای ارائه شده به بیماران فشارخون بالا در مراکز سلامت شهرستان تبریز در سال 1398 | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | قلیپور, کمال | |
dc.contributor.department | مدیریت | en_US |
dc.description.discipline | مدیریت خدمات بهداشتی | en_US |
dc.description.degree | کارشناسی | en_US |