Show simple item record

dc.contributor.authorبه‌پایی, سما
dc.date.accessioned2020-07-12T04:52:30Z
dc.date.available2020-07-12T04:52:30Z
dc.date.issued1398/12/24en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/62119
dc.description.abstractچکیده: مقدمه: توجه به کیفیت خدمت نقش تعیین کننده‌ای در مدیریت فشارخون بالا و پایبندی بیماران به درمان دارد. هدف از مطالعه حاضر، تعیین کیفیت خدمت مراقبت‌های ارائه شده به بیماران فشارخون بالا در مراکز سلامت شهرستان تبریز است. مواد و روش مطالعه: مطالعه حاضر از نوع مقطعی بوده که در سال 1398 با شرکت 152 نفر از بیماران مبتلا به فشارخون بالا که تحت پوشش 18 مركز منتخب از مراکز سلامت شهرستان تبریز بودند، انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌ي کیفیت خدمت در قالب 13 بعد و دو قسمت اهميت و عملكرد جمع آوری شد. کیفیت خدمت از فرمول (کیفیت خدمت =10 – (اهمیت*عملکرد)) محاسبه شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-23 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: بر اساس یافته‌های مطالعه، 7/73 درصد از شرکت کنندگان مطالعه زن و بیشتر افراد (5/35 درصد) سنين بين 61 تا 70 سال داشتند. همچنین 6/56 درصد افراد سابقه فشارخون در خانواده خود داشتند. نمره کیفیت خدمت کل 93/7 از 10 بدست آمد. بعد احترام بیشترین نمره کیفیت خدمت (17/9) و ابعاد پیشگیری (77/5) و گروه‌های حمایتی (48/5) پایین ترین امتیاز را کسب کرداند. نتیجه‌گیری: شکاف قابل توجهی بین انتظارات دریافت کنندگان خدمات و عملکرد واقعی سیستم سلامت وجود دارد. برای بهبود کیفیت خدمت تشکیل گروه های حمایتی متشکل از بیماران و همچنین گروه درمانی و استفاده از فناوری های نوین می تواند موثر باشد.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز،دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکیen_US
dc.subjectفشارخون بالا، مراکز سلامت، کیفیت خدمتen_US
dc.titleارزیابی کیفیت خدمت مراقبت‌های ارائه شده به بیماران فشارخون بالا در مراکز سلامت شهرستان تبریز در سال 1398en_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorقلی‌پور, کمال
dc.contributor.departmentمدیریتen_US
dc.description.disciplineمدیریت خدمات بهداشتیen_US
dc.description.degreeکارشناسیen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record