آموزش پزشکی در ربع رشیدی و مقایسه آن با آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده
چکیده
تامین منابع انسانی توانمند و کارآمد اصلی ترین وظیفه دانشگاه می باشد که نیازمند بهره گیری از الگو های مناسب بویژه تجارب تاریخی و ملی می باشد. این مطالعه با هدف بررسی چگونگی آموزش پزشکی در دانشگاه ربع رشیدی تبریز در قرن هشتم هجری و مقایسه آن با آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان یکی از دانشگاههای پیشتاز کشور جهت معرفی موارد قابل اجرا و پیاده سازی طراحی و انجام شده است.
روش کار
در این مطالعه متد ترکیبی توصیفی – تطبیقی اسنادی با بررسی گسترده متون آموزش پزشکی شاخص های قابل سنجش استخراج و با تکنیک دلفی نهایی گردیدند و در ادامه شاخص ها از متون معتبر و گزارشات اخیر دانشگاه علوم پزشکی، استخراج، مقایسه و در نهایت موارد کاربردی و قابل اجرا برای امروز دانشگاهها، نتیجه گیری شدند. یافته ها در قالب جداول توصیفی و مقایسه ای نشان داده شدند.
یافته ها
یافته های مطالعه در بخش تعیین شاخص ها 27 مقاله را در جدول خلاصه سازی نمایش داده و شاخص های30 گانه ای را از آنها استخراج و پس از نهایی شدن 20 شاخص، در دو دانشگاه مقایسه و در جدول نشان داده شده است .جدول مقایسه ای در حیطه های تولیت ، آموزش ، پژوهش و خدمات را در بر می گیرد .
بحث و نتیجه گیری
پیشرفتهای دانشگاه ربع رشیدی بیانگر موارد قابل تائید و کاربردی در مراجع و متون علمی معتبر می باشد و در این مطالعه نیز باستناد یافته ها و شواهد تائید کننده آنها حداقل سی نکته کاربردی را جهت استفاده و پیاده سازی در عمل توصیه نموده است.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی میزان دستیابی به اهداف آموزشی گروه آموزشی بیماری های دهان و فک و صورت از دیدگاه دانشجویان دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز براساس الگوی ارزشیابی CIPP(سیپ)
کفیلی، صنم (دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده دندانپزشکی, 1397/7/4)مقدمه: وظیفه اصلی دانشگاه ها آموزش و پرورش نیروی متخصص مورد نیاز جامعه و فراهم نمودن زمینه مساعد برای توسعه کشور در تمامی زمینه ها از جمله بهداشت و درمان است . دانشگاه ها برای نیل به این اهداف بایستی با شناسایی مشکلات و ... -
بررسی بیان حقایق مرتبط با بیماری و جوانب حقیقت گوئی در محیط پزشکی از دیدگاه مجموعه کادر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
مدائن, کاظم; کاظمی, عبدالحسن (دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکی, 1388)هدف: بررسی مباحث و مسائل اخلاقی مربوط به حق دانستن و حق مطلع شدن و حق ندانستن و حق مطلع نشدن از دیدگاه مجموعه کادر پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مسایل پیرامون این موضاعات هدف این تحقیق و بررسی است. -
تعیین وضعیت آموزش وپژوهش در دوره پزشکی عمومی بر اساس سند حداقل توانمندیهای مورد انتظار پزشک عمومی در ایران از دیدگاه کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
فرهودی, مهدی; علیزاده, مهستیIn this study the current status of education and research during general medical education through the interns point of view compared with minimum expectations and competencies of GPs statement approved by ministry of ...