dc.contributor.advisor | اصغری جعفرآبادی, محمد | |
dc.contributor.author | رموزی, اعظم | |
dc.date.accessioned | 2020-05-20T05:18:45Z | |
dc.date.available | 2020-05-20T05:18:45Z | |
dc.date.issued | 1398 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/61871 | |
dc.description.abstract | چكيده: مقدمه: بیماری و بستری شدن در بیمارستان، با ایجاد اضطراب در کودک موجب اختلال خواب و تاخیر در روند بهبودی کودک میگردد. بر اساس شواهد، خواندن کتاب، گوش دادن به داستان، جزو فعالیت هایی هستند که در ارتقاء خواب و کاهش اضطراب کودکان سالم موثر میباشد. باتوجه به اهمیت خواب و اضطراب در روند بهبودی کودکان بیمار، این مطالعه با هدف تاثیر شنیدن و خواندن قصه بر اضطراب و طول زمان به خواب رفتن کودکان دچار شکستگی سنین 8 الی 12 سال بستری در بیمارستان شهدای تبریز در سال 98-97 انجام شد.
روش اجرا: این یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی میباشد که در سال 98-97 بر روی 102 کودک بستری مبتلا به شکستگی اندامها در بیمارستان شهدای تبریز طی دو روز متوالی(روز اول و دوم بستری) انجام گرفت. آزمودنیها ابتدا با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس بصورت تصادفی به سه گروه کنترل، گروه شنیدن قصه و گروه شنیدن و رویت همزمان کتاب قصه تقسیم شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیکی، پرسشنامه اضطراب آشکار کودکان RCMAS)) و اندازهگيري نبض و طول مدت زمان به خواب رفتن كودكان جمعآوری شد و با نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که نمرات اضطراب آشکار کودکان در عصر روز اول و در عصر روز دوم در بین گروهها اختلاف معنیداری نداشت. طول زمان به خواب رفتن در شب اول و در شب دوم در بین گروهها معنیدار نبود. تغییرات نمرات اضطراب و خواب در سه گروه معنادار نبودند. همچنین تغییرات نبض بین گروهی در روز اول و تغییرات نبض در گروه ها، قبل و بعد از مداخله در روز دوم معنا دار نبودند.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه بیانگر انست که شنيدن و خواندن قصه (توسط كودك در زمان خواب) بر کاهش اضطراب و طول زمان به خواب رفتن در کودکان 12-8 ساله دچار شکستگی بستری و جراحی شده در روز دوم موثر نمیباشد. ولي در صورت كسر زمان مداخله نتايج متفاوت و معنيدار بودند. بنابراین مداخله انجام رفتارهاي آرام مثل قصهخواني و شنيدن قصه قبل از زمان خواب ميتواند مؤثر باشد. پيشنهاد ميگردد در مطالعات بعدي زمان مداخله قبل از bed time در نظر گرفته شود. | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی | en_US |
dc.subject | کلید واژهها: قصه، اضطراب، خواب، کودکان بستری، شکستگی | en_US |
dc.title | مقایسه تاثیر دو روش شنیدن و خواندن قصه بر اضطراب و طول زمان به خواب رفتن کودکان 12-8 ساله بستری با شکستگی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | ولیزاده, لیلا | |
dc.contributor.supervisor | عزت آقاجری, پروانه | |
dc.identifier.docno | 831 | en_US |
dc.identifier.callno | پ831 | en_US |
dc.contributor.department | پرستاری | en_US |
dc.description.discipline | پرستاری | en_US |
dc.description.degree | فوق لیسانس | en_US |