• English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • Persian 
    • English
    • Persian
    • English
    • Persian
  • ورود
مشاهده آیتم 
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • مشاهده آیتم
  •   صفحه اصلی مخزن دانش
  • School of Nursery and Midwifery
  • Theses(NM)
  • مشاهده آیتم
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

هوش اخلاقی و تاب آوری در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال97-1396

Thumbnail
نمایش/بازکردن
پ808پایانامه رعنا رضوانی.pdf (1.249Mb)
مجوز انتشار رعنا رضوانی.jpg (886.7Kb)
تاریخ
1398
نویسنده
رضوانی, رعنا
Metadata
نمایش پرونده کامل آیتم
چکیده
چکیده: زمینه و هدف: هدف نهایی حرفه پرستاری تامین سلامتی بشر در راستای بهره مندی آنها از مراقبت های علمی در سایه اصول اخلاقی و پرورش استعدادهای اکتسابی و مثبت من جمله تاب آوری می باشد. تجزیه و تحلیل شرایط استرس زای این حرفه و تجارب نا کافی دانشجویان را در معرض مشکلات عدیده ای قرار می دهد. وجود تاب آوری به عنوان یک مهارت اساسی برای مقابله با مشکلات موجود و هوش اخلاقی برای تفکیک شرایط و تشخیص صحیح ا ز ناصحیح جزو الزامات این رشته تحصیلی به حساب می آید. ارتقای این دو مولفه جهت جلوگیری از فرسودگی تحصیلی و افزایش سلامت روان دانشجویان نیز توصیه می گردد. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط هوش اخلاقی با تاب آوری در دانشجویان و پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 97- 1396بود. روش کار: این مطالعه توصیفی همبستگی که با روش نمونه گیری طبقه ای با مشارکت420 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و به روش سرشماری از 280 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری تبریز انجام گرفت. با استفاده از فرم مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه هوش اخلاقی لینک وکیل و مقیاس تاب آوری کانر و دیوید سون انجام گرفت. داده ها توسط نرم افزار13 SPSS- و با استفاده از آمار توصیفی (میـانگین، انحراف معیـار) و آزمـونهـاي تحلیلـی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی، آنالیز واریـانس یکطرفه و تی مستقل) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بر اساس یافته های این مطالعه، میانگین نمره کلی متغیرهای هوش اخلاقی پرستاران (57/8± 54/78) از دامنه نمره قابل کسب ( 100-20) و تاب آوری( 97/12 ± 51/98) از دامنه نمره قابل کسب(100-0) بود. در هوش اخلاقی بیشترین میانگین در بعد مسئولیت (46/0±96/3) و کمترین میانگین در بعد بخشش (53/0±79/3 ) بود. در تاب آوری بیشترین میانگین در بعد معنویت (67 /0±21/4) و کمترین میانگین در بعد اعتماد (59/0 ± 76/3 ) بود. هوش اخلاقی با سابقه کاری (00/0 P<) و تاب آوری با جنس ( 03/0 p<) ارتباط آماری معنی دار داشت. بین تمام ابعاد هوش اخلاقی با تاب آوری پرستاران ارتباط آماری معنی داری وجود دارد (00/0 P<). نمره هوش اخلاقی کل دانشجویان در سطح خوب (41/9± 53/75) از دامنه (100-20) نشان داد. مولفه هوش اخلاقی با وضعیت اقتصادی (02/0 p=) ارتباط آماری معناداری داشت . نمره تاب آوری کل دانشجویان در سطح بالا( 11/14± 51/95) از دامنه (100-0) بود و تاب آوری با وضعیت اقتصادی و سن02/0 p= ارتباط آماری معناداری داشت. در مورد ابعاد هوش اخلاقی بیشترین میانگین مربوط به بعد "دلسوزی" 51/0± 80/3 وکمترین میانگین مربوط به مولفه بخشش( 52/0 ± 68/3) از دامنه 5 در مورد دانشجویان بود. تمام ابعاد هوش اخلاقی با تاب آوری 00/0 p< ارتباط آماری معناداری دارد. مدل رگرسیون نیز معنی دار بوده و هوش اخلاقی می تواند تاب آوری را پیش بینی نماید. نتیجه گیری کلی : طبق یافته های این مطالعه با افزایش هوش اخلاقی تاب آوری نیز افزایش می یابد. با توجه به قابلیت اکتسابی بودن هوش اخلاقی، می توان با ارتقای آن در بین پرستاران و دانشجویان از طریق طراحی و برگزاری دوره های آموزشی موثر بود.
URI
http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/61317
Collections
  • Theses(NM)

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

مرور

همه مخزنجامعه ها و مجموعه هابراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوعاین مجموعهبراساس تاریخ انتشارنویسنده هاعنوانهاموضوع

حساب من

ورودثبت نام

مخزن دانش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نرم افزار دی اسپیس، کپی رایت 2018 ©  
تماس با ما | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV