Show simple item record

dc.contributor.advisorصادقی بازرگانی, همایون
dc.contributor.authorحسن پور, ادریس
dc.date.accessioned2019-10-30T09:24:23Z
dc.date.available2019-10-30T09:24:23Z
dc.date.issued1396/10/28en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/61001
dc.description.abstractچکیده فارسی مقدمه: مدیریت مبتنی برشواهد به عنوان یک مدل مدیریتی درراستای بهبود تصمیمات مدیریتی توسعه یافته است .تصمیمات مدیران بیمارستانها ،تاثیر مهمی دراثر بخشی خدمات ارایه شده و موفقیت بیمارستانی دارد.بنابراین ،استفاده ازرویکرد مبتنی برشواهد می تواند مدیریت بیمارستانی رابهبود دهد. هدف: هدف این مطالعه طراحی مدل مدیریت مبتنی برشواهدمی تواندراهنمایی مناسبی برای مدیران درهمه سطوح مدیریتی بیمارستان باشد. روش کارومواد: مطالعه حاضر یک مطالعه تلفیقی می باشد که بین سال های 1394تا1396دردانشگاه علوم پزشکی تبریز،با استفاده ازروش های تحقیق کمی وکیفی وبا استفاده ازمطالعه مرور نظامند انجام شد.مشارکت کننده گان درفاز کیفی مطالعه ، مدیران بیمارستان ،صاحبنظران مدیریت مبتنی بر شواهد ومتخصصان علوم مدیریت ،سیاستگذاری واقتصاد سلامت (48نفر( بودند.جامعه پژوهش درفاز کمی مطالعه ،شامل 652نفر مدیر ازبیمارستان های دولتی ایران و همه بیمارستانهای (دولتی ،تامین اجتماعی ،خیریه ونظامی)شهرتبریز بود که 418نفر درمطالعه شرکت کردند(12/64درصد).جمع آوری داده ها درمطالعه کیفی با استفاده از روش بحث های گروهی متمرکز ومصاحبه های ساختاذمندودرخصوص فاز کمی مطالعه با استفاده ازپرسش نامه صورت گرفت. روش تحلیل داده ها در مرور نظامند، فاز کیفی مطالعه ،فاز کمی مطالعه به ترتیب متاآنالیز-متاسنتز،تحلیل محتوا و تحلیل معادلات ساختاری بود. یافته ها : نتایج تحلیل داده ها (مرور نظامند ، مطالعه دلفی ومدلسازی معادلات ساختاری برای برازش مدل)عوامل موثر برمدیریت مبتنی برشواهد را شناسایی و تایید کرد. نتایج نشان داد که مدل مدیریت مبتنی بر شواهد اصلی (شامل زمینه در سطح خرد و کلان، ساختار، فرآیند و پیامد) در بیمارستان ها از 6 منبع شواهد اصلی ( با درونمایه فرعی)، 6مرحله اصلی فرآیند مدیریت مبتنی بر شواهد ، 5 مانع اصلی مدیریت مبتنی بر شواهد( با 46 درون مایه فرعی )، 5 تسهیل کننده اصلی ( با 42 درون مایه فرعی) تشکیل شده است. ازترکیب عوامل شناسایی شده ،مدل مدیریت مبتنی برشواهد برای بیمارستانهای ایران طراحی شد.نتایج ارزیابی وضعیت مدیریت مبتنی بر شواهد نشان داد که میانگین استفاده ی مدیران از شواهد علمی –پژوهشی 21/59 درصد بود.امااین میانگین ،برای متخصصان مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی 57/66 درصد بود.نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که همه ی عوامل تسهیل کننده مدیریت مبتنی بر شواهد و منابع شواهد تاثیر مثبت و معنی داری بر مدیریت مبتنی برشواهد داشتند( (P<0/001.ازطرف دیگر ،تسهیل کننده ها رابطه منفی و معنی داری روی موانع مدیریت مبتنی بر شواهد داشتند( (p<0/001 . نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که مدیران نگرش مثبتی نسبت به مدیریت مبتنی برشواهد دارند.مدیرانی ،مبتنی بر شواهد خواهند بود که بسته به نوع وشدت مسئله از همه منابع شواهد(شش ضلعی شواهد)دریک فرایندشش مرحله ای مدیریت مبتنی برشواهد استفاده کنند.اجرای مدل مدیریت مبتنی بر شواهد، مستلزم ایجاد و استفاده از سهیل کننده ها و حذف موانع می باشد وباید شکاف بین آموزش وپرورش با بیمارستان ها با تعامل بیشتر پر شود.بهداشتی و درمانی،
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز،دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکیen_US
dc.subjectمدیریت مبتنی برشواهد،منابع شواهد،مدیران خدمات بهداشتی و درمانی ،بیمارستان ها،تصمیم گیریen_US
dc.titleتدوین مدل مدیریت مبتنی برشواهد برای بیمارستان های ایرانen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorجنتی, علی
dc.contributor.supervisorحاج ابراهیمی, سکینه
dc.contributor.departmentمدیریتen_US
dc.description.disciplineمدیریت خدمات بهداشتیen_US
dc.description.degreeدکتراen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record