نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorدهقان, محمد
dc.contributor.authorمحمدخواه, فاطمه
dc.date.accessioned2019-10-08T11:53:26Z
dc.date.available2019-10-08T11:53:26Z
dc.date.issued1397en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/60864
dc.description.abstractچکیده پژوهش مقدمه: در سال های اخیر فناوری اطلاعات در حیطه پرستاری در اغلب بیمارستان ها جهت حمایت از فعالیت روزمره پرستاران معرفی شده است پرستاران یکی از بزرگ ترین گروه های ارائه دهنده خدمت درسیستم سلامت می باشند که جهت انجام هر چه بهتر فعالیت های خود، درحیطه های مختلف درمانی و مدیریتی وابسته به اطلاعات می‌باشد.. از این رو ما در این مطالعه به بررسی تاثیر سواد فناوری اطلاعات پرستاران بر پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی پرداخته ایم. مواد و روش: این پژوهش توصیفی تحلیلی در سال 139۷ در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. جامعه پژوهش شامل ¬1400 پرستار بالینی شاغل در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز(ده بیمارستان) است. با استفاده از جدول مورگان تعداد 302 پرستار به عنوان افراد تحت مطالعه (نمونه) انتخاب شدند.نمونه گیری به روش طبقه ای تصادفی انجام شد به طوری که به تناسب تعداد پرستاران در هر کدام از بخش های مراقبتی تعداد ۳02 نفر به عنوان نمونه مورد نظر انتخاب گردید. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه اول بر اساس مدل پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی Handayani طراحی و دارای سه بعد اصلی و 18 سوال می باشد و پرسشنامه دوم ابزاری خود ساخته مربوط به سنجش میزان سواد فناوری اطلاعات می باشد و دارای شش بعد اصلی و 60 سوال چهار گزینه ای می باشد. سوالات پرسشنامه اول دارای طیف لیکرت 5 امتیازی(0-4) و پرسشنامه دوم دارای سولات 4 گزینه ای بود. همچنین برای مشخص شدن رابطه متغیرها با ویژگی های دموگرافیک از آزمون های ANOVA و t مستقل استفاده گردید. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که در بررسی سواد فناوری اطلاعات پرستاران و تاثیر آن در پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی با توجه به یافته های حاصل از پرسش نامه دوم میانگین سواد فناوری اطلاعات پرستاران 39 است و با توجه به یافته های حاصل از پرسش نامه ی اول که تاثیر سواد فناوری اطلاعات بر پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی در سه بعد انسانی، فنی و سازمانی بررسی شد، سواد فناوری اطلاعات پرستاران با بعد ویژگی های انسانی و سازمانی پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستان رابطه معناداری وجود داشت و با بعد ویژگی های فنی پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستان رابطه مستقیم و معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش با برگزاری کلاس های آموزشی می توانیم سواد فناوری پرستاران را افزایش دهیم که موجب موفقیت سیستم شود.قبل از اینکه در سازمانی سیستم اطلاعات بیمارستانی پیاده شود باید کارگاه های آشنایی با سیستم برگزار شود. داشتن مدرک ICDL در استخدام لحاظ شود.en_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز،دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکیen_US
dc.subjectسواد فناوری اطلاعات، پذیرش فناوری، سیستم اطلاعات بیمارستانی، پرستاریen_US
dc.titleبررسی تاثیر سواد فناوری اطلاعات پرستاران بر پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانیen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorفردوسی, رضا
dc.contributor.departmentفناوری اطلاعات سلامتen_US
dc.description.disciplineفناوری اطلاعات سلامتen_US
dc.description.degreeکارشناسیen_US


فایلهای درون آیتم

Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم