تدوین وارزیابی برنامه آموزشی مدیریت تعامل استاد-دانشجو در بستر مجازی در دانشکده مدیریت واطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 97-1396
dc.contributor.author | افشاری, سمانه | |
dc.date.accessioned | 2019-09-29T07:36:50Z | |
dc.date.available | 2019-09-29T07:36:50Z | |
dc.date.issued | 1397 | en_US |
dc.identifier.uri | http://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/60756 | |
dc.description.abstract | مقدمه و هدف: فرایند یادگیری الکترونیک را میتوان حاصل تعامل هر سه عنصر استاد، دانشجو و محتوا در نظر گرفت. هر چه میزان تعاملات در آموزش الکترونیک بیشتر باشد دانشجو احساس مسئولیت بیشتری نسبت به مطالب ارائه شده میکند و یادگیری معنادار اتفاق می افتد. در کل عامل موفقیت دانشجویان و کیفیت و کمیت دوره الکترونیک به میزان تعامل در آن بستگی دارد. از اینرو تأثیر تعامل و بحث، در فرایند یادگیری الکترونیک غیرقابل انکار میباشد. این پژوهش بهمنظور تدوین برنامه آموزشی با محوریت تعامل و ارزیابی تأثیر آن بر دانش و عملکرد، از دیدگاه دانشجویان انجام شده است. مواد و روش کار: این پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی و نیمه تجربی میباشد. نمونه آماری این پژوهش 16 نفر از دانشجویان ورودی 95(گروه مداخله) و 12 نفر از دانشجویان ورودی 94 فناوری اطلاعات سلامت (گروه کنترل) میباشد که به روش در دسترس بودن انتخاب شدهاند. ابتدا بسته آموزشی با محوریت تعامل در 8 حیطه طراحی و اجرا گردید. ابزار گردآوری داده مجموعه سؤالات پیشآزمون- پسآزمون، مشتمل بر 5 محور کلی و جهت ارزیابی عملکرد از دیدگاه دانشجویان، پرسشنامه از پیش طراحی شده مشتمل بر 4 عامل تعامل دانشجو با محتوا، استاد، سایر دانشجویان و دستیاران آموزشی و 52 گویه میباشد. جهت تجزیه تحلیل داده از آزمونهای تی زوجی، تی مستقل و محاسبه میانگین وزنی استفاده شده است. یافته ها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که اختلاف آماری معنیداری در نمرات پیشآزمون و پسآزمون وجود دارد؛ بنابراین برنامه مدیریت تعامل، تأثیر قابل توجهی بر دانش دانشجویان داشته است اما بر عملکرد، از دیدگاه دانشجویان، بیتأثیر بوده است. همچنین اختلاف آماری معنیداری در نتایج عملکرد بین دو گروه مداخله و کنترل مشاهده نشده و هر دو گروه تعامل را در سطح نسبتاً مطلوب ارزیابی کردهاند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به تاثیر برنامه مدیریت تعامل استاد- دانشجو در بستر مجازی بر روی دانش دانشجویان پیشنهاد میگردد کلاس هایی جهت آشنایی دانشجویان با تعامل در حوزه الکترونیک برگزار گردد، و به دلیل تاثیر نداشتن بسته آموزشی مدیریت تعامل استاد- دانشجو بر عملکرد ازدیدگاه دانشجویان پیشنهاد میشود با فاکتورهای بیشتر عملکرد در تعامل الکترونیک را بسنجند. | en_US |
dc.language.iso | fa | en_US |
dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی تبریز،دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی تبریز | en_US |
dc.subject | تعامل در آموزش الکترونیک، دانش تعامل در آموزش الکترونیک، عملکرد در تعامل الکترونیک، نگرش در تعامل الکترونیک | en_US |
dc.title | تدوین وارزیابی برنامه آموزشی مدیریت تعامل استاد-دانشجو در بستر مجازی در دانشکده مدیریت واطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 97-1396 | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.contributor.supervisor | مسرت, الهام | |
dc.contributor.department | فناوری اطلاعات سلامت | en_US |
dc.description.discipline | فناوری اطلاعات سلامت | en_US |
dc.description.degree | کارشناسی پیوسته | en_US |
dc.citation.reviewer | محمدزاده, زینب | |
dc.citation.reviewer | صمد سلطانی هریس, طاها |