نمایش پرونده ساده آیتم

dc.contributor.advisorایزدی, شبنم
dc.contributor.authorداداشی, زینب
dc.date.accessioned2019-09-29T07:33:08Z
dc.date.available2019-09-29T07:33:08Z
dc.date.issued1398/06/01en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.tbzmed.ac.ir:8080/xmlui/handle/123456789/60747
dc.description.abstractچکیده: مقدمه: شناسایی انتظارات و دیدگاه ارائه دهندگان خدمات سلامت یکی از اولویت های اساسی در مسیر اصلاح ساختار و تدوین برنامه ها می باشد، با توجه به اینکه اختلال طیف اوتیسم یک ناتوانی مزمن است که نیازمند خدمات چندگانه و همچنین طولانی مدتی می باشد نقش و جایگاه ارائه دهندگان خدمات عامل بسیار مهمی در این مسیر می باشد. هدف: هدف این مطالعه شناسایی انتظارات و تجربیات ارائه دهندگان خدمات در زمینه خدمات ارائه شده به کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در شهرتبریز می باشد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه کیفی با رویکرد پدیدار شناسی می باشد که با استفاده از 18مصاحبه ی نیمه ساختاریافته و 5 بحث گروهی متمرکز در سال 1397-1398در مرکز جامع اوتیسم، مدرسه اوتیسم، انجمن اوتیسم، بیمارستان رازی شهر تبریز انجام گرفت. تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوا و به صورت دستی توسط دو نفر انجام شده و به منظور بهبود قوام مطالعه بازبینی مطالب توسط مشارکت کنندگان و بررسی و تحلیل توسط خبرگان انجام گرفت. یافته ها: یافته های مطالعه حاکی از آن است که در مجموع 13 تم اصلی و 42 تم فرعی شناساسایی گردید. در این مطالعه مهم ترین چالش های ارائه خدمات به کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در قالب تم های: فرایند تشخیص و درمان، نیروی انسانی ارائه دهنده ی خدمات، ساختار مراکز ارائه دهنده ی خدمات، دسترسی و بهره مند از خدمات، انتظارات گیرندگان خدمات، آموزش و مشارکت والدین، جایگاه و وضعیت اجتماعی اوتیسم، ساختار و تولیت خدمات اوتیسم و عملکرد مراکز و متولیان دسته بندی شدند. همچنین مهم ترین راهکار های ارائه خدمات به کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در قالب تم های فرایند ارائه خدمات تشخیصی و درمانی، نیروی انسانی ارائه دهنده ی خدمات، ساختار و سازماندهی نظام مراقبت و آموزش و مشارکت والدین دسته بندی شد. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاکی از آن است که مهم ترین چالش های ارائه دهندگان خدمت در زمینه ی فرایند تشخیص این اختلال، نیروی انسانی ارائه دهنده ی خدمت، مشارکت والدین کودکان اوتیستیک و وضعیت اجتماعی و ساختار خدمات اوتیسم می باشد. در این راستا راهکار هایی مانند تدوین پکیج های آموزشی برای والدین کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، ساخت یک مرکز نگهداری برای کودکان آموزش ناپذیر، مشخص کردن متولی واحد برای سازماندهی نقش ها و وظایف سازمان ها و آگاهی سازی به عموم جامعه می تواند در حل مشکلات کمک کننده باشد. کلیدواژه ها: اختلال طیف اوتیسم، ارائه دهندگان خدمات اختلال طیف اوتیسم، والدین، مراکز ارائه خدمتen_US
dc.language.isofaen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی تبریز،دانشکده مدیریت واطلاع رسانی پزشکیen_US
dc.relation.isversionofفارسیen_US
dc.subjectاختلال طیف اوتیسم، ارائه دهندگان خدمات اختلال طیف اوتیسم، والدین، مراکز ارائه خدمتen_US
dc.titleشناسایی انتظارات و تجربیات ارائه دهندگان خدمات در زمینه خدمات ارائه شده به کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در شهرتبریزen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.supervisorقلی پور, کمال
dc.contributor.departmentمدیریت وخدمات بهداشت درمانیen_US
dc.description.disciplineمدیریتen_US
dc.description.degreeکارشناسیen_US


فایلهای درون آیتم

Thumbnail

این آیتم در مجموعه های زیر مشاهده می شود

نمایش پرونده ساده آیتم